Clowns hebben vaak een rode dopneus. Zie Bassie. Zie Popov. Zie Pipo.
Clowns hebben vaak een rode neus. Maar niet altijd. „Er is de tramp clown, de zwerver”,de tramp heeft geen rode neus. Hoogstens een bolhoed. Vertolkt door Charlie Chaplin werd de verfomfaaide tramp wereldberoemd. Het verhaal gaat dat de tramp ooit de directeur van het circus was. Hij is aan lager wal geraakt, verslingerd aan de drank.
De allereerste clown die er was, had ook geen rode neus. Dat was de mooie, witte clown. Hij had een wit gezicht om de spot te drijven met de rijkelui die niet op het land hoefden te werken.” Maar op een avond, vlak voor een circusoptreden, was de witte clown onvindbaar.
Zijn afwezigheid leidde tot de geboorte van de rode neus. Want de clownsact die avond moest doorgaan. Dus schoven de circusbazen de stalknecht naar voren. Hiërarchie is hiërarchie. Maar de knecht was zo dronken als een lam. En zijn in haastige spoed aangetrokken jas en schoenen waren maten te groot. Zo liep hij de piste op.Toen struikelde de clown over zijn te grote jas. Bij zijn val proestte hij het uit. ‘Aaawhoesss.’ Het publiek dacht dat de clown zijn eigen naam uitsprak: August. Zo werd een nieuwe clown geboren: Domme August.”
August werd al snel geliefd bij het volk, dat zich in hem kon herkennen. De domme clown mat zich het kostuum aan van de knecht. De Lange: „Te grote schoenen, te grote jas en grote witte oogvlakken.”
En een te rode neus, dus. Omdat de knecht dronken was. En omdat de knecht veelvuldig zijn neus stootte, verhevigde de kleur rood.”
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik vind het een prachtverhaal :D
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt, ik heb het gejat, maar dat door de link erbij te zetten, wel direct opgebiecht.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Crea, geleend zonder te vragen noemen wij dat ;-)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
O, dan leg ik mijn schuldgevoel weer in de kast, voor de volgende keer :). Ik had ooit wel zoiets gehoord over de neus, maar was het precieze verhaal vergeten, dus maar even geleend zodat het wel klopt.