Ik wil inwonen bij mijn oma (65+), is dit mogelijk? wat moey er geregeld worden als ik bij haar wil intrekken?

Ik wil inwonen bij mijn oma (65+), is dit mogelijk?

Mijn oma woont in een 55+ huurwoning, is het mogelijk voor mij om bij haar in te trekken als student ( 22 jaar) zonder allerlei kosten? Heeft dit dan ook invloed op haar huurtoeslag en aow ed.? Wat moet er dan allemaal geregeld worden?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (1)

Er zijn een paar haken en ogen. Om te beginnen heeft je grootmoeder een huurovereenkomst en meestal is onderhuur contractueel niet toegestaan; samenwonen mag altijd. Dat heeft voor je grootmoeder een vervelend gevolg: haar AOW gaat van plm. 1000 euro in de maand naar 700, grofweg. Daarnaast kan het inkomen dat jullie dan samen hebben te hoog worden voor huur- en zorgtoeslag.
Je oma mag ook niet een kamer verhuren, verhuurders zijn daar op tegen, dat staat meestal in het huurcontract. Staat dat er niet, dan heb je een kans maar dan nog moet oma inkomsten van je krijgen en is de vraag of dat net de huurtoeslag etc. blokkeert of beinvloedt . Heeft je oma zorg nodig, dan valt er qua huur een mouw aan te passen maar die AOW gaat toch fors omlaag, en dat is meestal best een probleem.
Eerst dus het huurcontract lezen en vervolgens gaan rekenen hoeveel oma er op achteruit gaat. Of de huur- en zorgtoeslag blijft en zo ja hoeveel, kan je narekenen via de tool op www. belastingdienst.nl.