Kan het polarisatiefilter in mijn Polaroid zonnebril 'slijten'?

Kan mijn Polaroid P8353B polarisatie filter 'slijten'? Zegmaar dat de schittering slechter wordt tegengehouden, naarmate ik hem langer heb? Dus zou het zegmaar kwaad kunnen als ik hem in de zon zou leggen, waardoor het filter wordt gebruikt, ondanks dat ik hem opheb. Misschien een stomme vraag, maar voor het geval dat het waar is kan ik hhem dus beter in mijn hoes doen zodra de zom weg is, om het filter te 'sparen'.

Toegevoegd na 13 minuten:
En als het polarisatiefilter wel of niet kan slijten, is er dan nog een ander onderdeel van de glazen dat wel kan slijten? Zoals de UV beschermende laag?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Het beste antwoord

Ja, dat kan. De polarisatie wordt tot stand gebracht door flinterdunne films op de 'glazen' (die overigens ook nog een keer van kunststof zijn) die 'coatings' heten. Als je ruw met je bril omgaat dan krassen de coatings en wordt de bril eerst slecht en vervolgens onbruikbaar. Stof en zanddeeltjes eerst wegblazen voor het schoonmaken.
Plaatje bij antwoord
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord, maar ik bedoelde eigenlijk of het polarisatiefilter kan slijten door het gebruiken van de zonnebril, in de zin van dat de lenzen in contact worden gebracht met de zon. Dus eigenlijk bedoelde ik: kan het polarisatiefilter slijten doordat de zon erop schijnt? Als de vraag onduidelijk was, mijn excuses daarvoor.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Niet slijten ik heb net een zeer oude polaroid bril op . Maar pas op met reinigen . Met glas sex en en andere reiniging's middelen ja ! Je zou het slijten kunnen noemen .