Antisemitisme is toch strafbaar? (zie uitleg)

Waarom is anti-islam dan niet strafbaar en ineens "vrijheid van meningsuiting?";

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
5.5K

Antwoorden (6)

Nee dat is strafbaar... De vrijheid van meningsuiting mag niet een pijn ontstaan waar die ander niets aan kan doen...

Ik ben toch vrij om een greep in de kas te doen, waarom niet? Nee dat mag niet, want je NEEMT teveel van het bestaan en als je teveel neemt van het bestaan dan moet je dat dubbel en dwars terugbetalen... Neem je teveel vrijheid van het bestaan (door een greep in de kas bijvoorbeeld), zal het bestaan je die vrijheid afnemen, dmv gevangenisstraf...

Met anti-semitisme te uiten neem je ook teveel vrijheid...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Als we het hebben over strafbaarheid van feiten, dan gaat het over juridische zaken. Daarbij komen aspecten als 'pijn' niet voor.
Vrijheid van meningsuiting is een grondrecht, maar zoals veel rechten is dit niet onbeperkt. Zodra je een botsing krijgt tussen twee rechten is het niet direct duidelijk waar de grens ligt tussen wat nog wel en wat niet meer kan. Anti-semitistische uitspraken kan onder de vrijheid van meningsuiting vallen, maar op een gegeven moment overschrijdt je de grens en valt de uitspraak binnen de strafbaarheidstelling. Waar de grens precies ligt weet niemand precies en hangt af van de omstandigheden van het geval. De rechter zal dan een oordeel moeten vellen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Anti-semitisme is net zoveel strafbaar als anti-islam. Er staat nergens in de wet dat anti-semitisme verboden is, maar eigenlijk betekent het het discrimineren van Joden volgens Wikipedia, en discriminatie is wel strafbaar natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het hangt ervan af wiens optiek je 'leuk' vindt. Geert Wilders, die die vrijheid van meningsuiting vindt, zal dit "je mag alles zeggen" anders interpreteren dan de voetbalsupporter die "deaud aan de tegenpartij" scandeert.

In 1986 was er al de centrum partij, die niet veel anders wilde dan Geert Wilders nu. Toen was die partij verboden, verguisd, en marginaal. Nu zijn we 25 jaar verder, en is het heel normaal geworden (voor sommigen ten minste), om PVV'er te zijn.

Het toont aan dat de samenleving in beweging is, soms is dat leuk en goed, en soms niet. Wellicht dat ons rechtssysteem op papier Geert Wilders gewoon kan vervolgen, beboeten of zelfs opsluiten, de publieke opinie zal daar toch anders over denken. Nu wel, vroeger niet.

Zo bekeken zou het zomaar kunnen gebeuren dat anti-semitisme ook weer "gewoon" wordt, zeker als dit in een modern jasje gegoten gaat worden.

Houdt er ook rekening mee dat het proces tegen Wilders nog maar net begonnen is, en er nog geen uitspraak is. Waarschijnlijk wordt de uitspraak dat Wilders bepaalde dingen niet mag zeggen, maar zal hij het zelf brengen als "ik mag helemaal nix meer zeggen". Politici hebben er een handje van om de waarheid te manipuleren, en voor eigen gewin in te zetten, en Wilders blijft natuurlijk een politicus.
Uiteraard doen zijn tegenpolen precies hetzelfde, ik wil zelf niets bekritiseren noch goedpraten.

Maar een droog antwoord op je vraag: anti-islam en anti-semitisme zijn beiden even strafbaar, maar je voelt al aan dat onze rechtspraak niet zo droog is, en de druk van de media en de publieke opinie een zaak kan oprekken dan wel sussen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Antisemitisme was voor de 2e wereldoorlog ook niet strafbaar en vrijheid van meningsuiting. Kijk maar eens in
de cartoons die over Joden (etnisch gezien een semitische groep) vigeerden. Maar de cartoons over de Nazi’s (zichzelf beschouwend als een etnische groep) mochten
er ook wezen.
Maar ik vermoed dat je dit niet bedoelde. Ik vind het recht op een mening ook echt belangijk maar een persoon of groep beledigen vind ik er eigenlijk niet onder vallen. Speel de bal en niet de man! Laster en smaad zijn verboden bij wet. Raar genoeg is het nu juist in de politiek, waar de wetten gemaakt worden, een doodnormale zaak.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De bevoordeelde positie van het jodendom is inderdaad reden voor discussie. Door de jaren heen werd de Joodse etniciteit vaak aangewezen als schuldige van allerlei problemen. Ik quaote even wikipedia.org; "Er is bijna geen gebeurtenis in de wereld te bedenken of de Joden hebben er op enig moment door een groep wel de schuld van gekregen, van de Russische revolutie tot de aanslag op de Twin Towers in New York op 11 september 2001."
Naast dat joden historisch vaak het "haasje" zijn, is ook de omvang van de Joden een reden om ze extra te beschermen. Zij zijn bijna altijd de minderheid, waardoor zij vaak in een slechte positie verkeren. Maar zoals gezegd is er soms wel discussie over wat anti-semitisch is. Soms lijkt het erop dat elke vorm van kritiek jegens joden/jodendom gelijk staat aan anti-semitisme. Daarentegen krijgen andere gelovigen, zoals moslims en christenen, vaak ook kritiek soms neigend naar haat richting hun geloof.
Toch kan je niet ongestoord alles zeggen over een geloof. In de wet staan weldegelijk wetten die omschrijven hoe ver je mag gaan. Zoals je weet staat vandaag dhr. Wilders terecht omdat hij mogelijk te ver is gegaan in zijn uitlatingten jegens moslims.