Bestaat er een boek dat uit bijvoorbeeld 3 personen geschreven wordt?

3 Maal de Ik-persoon, maar dan bijvoorbeeld hoofdstuk 1.1, 1.2 en 1.3. Hoofdstuk 1.1 is dan bijvoorbeeld een verhaal hoe het kind het beleefd, hoofdstuk 1.2 hoe de moeder het beleefd en hoofdstuk 1.3 hoe de vader het beleefd.
Bestaat dit of niet, en als je zo'n boek wilt schrijven, zou het dan voor de lezer saai worden of niet?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.3K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een boek weet ik zo gauw niet, maar ik kan je wel een film met hetzelfde principe aanraden: Vantage Point. Daarin wordt één dag, één gebeurtenis telkens opnieuw beleefd vanuit verschillende personen. http://www.imdb.com/title/tt0443274/?mode=desktop
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vanuit drie personen ken ik er zelf persoonlijk geen, maar wel eentje vanuit twee personen: Ja/Nee van Renske de Greef & Jan Hoek. Er bestaan vast wel meer boeken die op die manier vanuit twee perspectieven dezelfde gebeurtenissen vertellen, maar dit vond ik een erg goed boek.

Het beste antwoord

Het is niet saai, je moet eerder oppassen dat de lezer je niet volledig kwijt raakt omdat het boek te ingewikkeld wordt en de lezer zich afvraagt vanuit welke ik-verteller hij het nu weer aan het bekijken is.

Als je de drie ik-vertellers alle drie over dezelfde gebeurtenis laat vertellen, en ze qua kijk op de wereld en karakter niet veel van elkaar verschillen, zal het snel saai worden. Maar dat hangt dus helemaal af van hoe levendig je de verschillen tussen de 3 vertellers kunt duidelijk maken.

Er bestaan boeken waar luchtig met ik-perspectieven gestrooid wordt. Het beruchtste voorbeeld dat ik ken, is de Illuminatus!-trilogie waarin meerdere ikvertellers voorkomen naast een 'alwetende' verteller en de tijdlijnen ook nog compleet door elkaar gegooid worden. Als je niet uitkijkt ben je binnen een half uur compleet de weg kwijt in het verhaal.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, het gaat dan om dezelfde dag maar terwijl het kind een schooldag mee maakt is de moeder aan het werken, maar 's middags als de moeder bijvoorbeeld uit het werk komt en het kind ook, en ze gaan samen iets drinken, dan overlapt het het weer. Zo wil ik het een beetje doen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En dan om beurten vanuit wisselend perspectief in de ik-vorm? Moet kunnen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Goed, duidelijk antwoord, ik denk dat ik het doe. Kan ook gewoon schrijven vanuit 1 perspectief. Denk vanuit twee of drie keer het ik-perspectief, bedankt.

Andere antwoorden (3)

Het boek "1000 kilometer" over 3 jongeren in een tehuis gaat daarover. De auteur schiet me even niet te binnen maar het word in de 3e persoon geschreven. Een boek tot 13/14 jaar ongeveer
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Amadea
11 jaar geleden
Duizend kilometer / Elle van den Bogaart.
Vier jongeren die door criminaliteit of incest in de problemen zijn gekomen, proberen hun leven weer op de rails te krijgen op een zorgboerderij in Zuid-Frankrijk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maar ook echt dat je het steeds dezelfde dag vanuit meerdere personen meemaakt?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja
Het gouden ei van TIM krabbe is op deze manier geschreven. Totaal niet vervelend mits het klopt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit heet perspectiefwisseling: een verhaal dat wordt verteld vanuit verschillende perspectieven, dus door verschillende romanpersonages.

Natuurlijk bestaat dit in de literatuur. Sterker nog, er zijn duizenden boeken geschreven waarin het perspectief wisselt. Sommige schrijvers gebruiken deze techniek per hoofdstuk, dus dan krijg je als lezer ieder hoofdstuk een andere verteller die aan het woord is, of je beleeft het verhaal mee vanuit de beleving van steeds een ander personage (hoeft niet per se in de ik-persoon als verteller geschreven te zijn).

Er zijn te veel boeken om op te noemen waarin deze verteltechniek wordt gebruikt. Vooral thrillerschrijvers zijn er goed in.

Als je zo'n boek zou willen schrijven, zoals je vraagt, wordt het niet saai voor de lezer. Natuurlijk niet: het geeft juist een extra dimensie aan het verhaal, mits het goed en geloofwaardig wordt geschreven.