Wat gebeurt er als er achter je een auto explodeert?

In films springen mensen dan dramatisch omhoog met hun handen in de lucht. Wat zou er in het echt gebeuren als er achter je een auto explodeert?

bamibal
12 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
met genoeg springstof en een cabrio misschien wel ja. :)

Het beste antwoord

Hang er van af hoe krachtig die explosie is...
Als er een auto explodeert worden mensen worden heus niet 20 meter de lucht in geslingerd...

hier een voorbeeldje:

zag je... lichte Porsche kwam niet eens van zijn wielen af... de ophanging deed niet eens wat...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voorbeeld?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
er zit een filmpje van Youtube bij... jahh, de zin zat niet op de correcte plek...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
HAHAH, damn zeg :) +1 ook een manier van bandjes wisselen. verder heel flauw hoor, die donker met witte stond er eerst, en dan moet die rooie erbij (er was plek zat!!) feit is wel dat een Porsche hard kan gaan, ook de hens in dus :))

Andere antwoorden (4)

Als je zelf ook in een auto zit en je rijdt, dan zal je er weinig van merken. Misschien krijg je een spetter van die explosie door je ruiten heen in de vorm van een stuk metaal, en dat zou je kunnen raken. In dat geval spring je niet met je handen omhoog, maar gaat gewoon het licht bij je uit en je auto komt tegen iets tot stilstand.

Maar de drukgolf, och dat is een drukgolf die je ook wel hebt als je een vervelende windvlaag tegen, mee of van opzij krijgt.
12 jaar geleden
Volgens mij hangt het soort reactie onder andere van de stressbestendigheid van de voorrijdende chauffeur af.

Iedereen reageert anders op gelijksoortige situaties. En zelfs in een gelijkaardige situatie kunnen we een volgende keer ook heel anders reageren dus onze gemoedsgesteldheid van het moment is ook een bepalende factor voor het soort reactie op eenzelfde soort situatie.

Sommige mensen raken als het ware verlamd als er zich zulke taferelen afspelen.
Dus...
Ik kan me voorstellen dat sommige mensen ook stokstijf blijven zitten als achter hun een auto explodeert .

Maar in een actie-film moet er nu eenmaal actief gereageerd worden hé ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het hangt natuurlijk af van de lading van de explosieven, maar zo'n explosie kan toch een sterke drukgolf teweeg brengen.
Ik zag enkele dagen geleden toevallig een filmpje waar vier brandweermannen een appartement benaderden op het moment dat er een explosie plaatsvond; de mannen werden een stukje opgetild en enkele meters verder weer op de grond geworpen (gelukkig raakte niemand gewond). Ik kan het filmpje helaas niet terugvinden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik denk dat je eerder besneden word door alle scherven en je een schok voelt en ff slecht gehoor hebt ;)