Waar komen de namen 'Mp3' en 'Mp4' vandaan?

Bij andere bestanden is het volgens mij een afkorting, maar hier vind ik niets over.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Het antwoord van HeerVoldemort is bijna goed, de details kloppen echter niet. MP3 is inderdaad een audio formaat, uit de MPEG-1 en MPEG-2 standaarden, dus MPEG-1/2 Audio Layer 3. MPEG staat voor Moving Pictures Expert Group (niet Motion). MP4 is gewoon MPEG-4 , geen sprake van layers; dit is een nieuwere standaard voor audio- en videocompressie. Toegevoegd na 3 minuten: Verder zijn genoemde bedrijven geen lid van MPEG; ze nemen wel deel aan MPEG-LA, een bedrijf dat de patenten beheert die gebruikt worden in de MPEG standaarden. In naam lijken ze veel met elkaar te maken te hebben, maar dat is in werkelijkheid niet zo. MPEG houdt zich bezig met standaarden, MPEG-LA (niet Los Angeles, maar volgens mij Licensing Authority) met de licenties op patenten.

Is dit wat je bedoelt? MP3 is een digitaal audioformaat. De afkorting MP3 staat voor MPEG-Layer 3 , waarbij MPEG op zijn beurt de afkorting is van Motion Pictures Group . Deze MPEG is een organisatie die waakt over de standaarden voor gegevenscompressie bij digitale audio- en videobestanden. Leden van de MPEG zijn onder meer AT&T, Sony, NEC, Dolby Labs, de BBC en ook het Duitse onderzoekcentrum Fraunhofer Institut für Integrierte Schaltungen. MP4 is een afkorting voor MPEG-Layer 4, waarbij MPEG een afkorting is voor Motion Picture Experts Group. Zoals MP3 voor muziekbestanden kan worden gebruikt, grote ongecomprimeerde geluidsbestanden te verkleinen, zo kan MP4 dat voor videobestanden doen. Voorbeelden hiervan zijn DivX of XviD. Een MP4 speler, zoals een iPod, kan zowel muziek als video afspelen.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100