Welke soort van opleiding kreeg William Shakespeare?

En nog een:
Waarom waren de toneelstukken die Shakespeare schreef gebaseert of Italie'se verhalen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.7K

Antwoorden (3)

Hier is het antwoord op het 1e deel van je vraag:

William Shakespeare studeerde waarschijnlijk aan de Stratford Grammar School in het centrum van Stratford, wat een intensief onderwijs in Latijnse grammatica en het vertalen van auteurs als Cicero en Vergilius inhield. Ook Ovidius, die later Williams meest geliefde auteur zou worden, ontbrak niet op het curriculum. Er wordt verondersteld dat de jonge Shakespeare op deze school zat omdat John Shakespeares positie als wethouder hem in staat stelde zijn kinderen daar gratis onderwijs te laten volgen. Helaas ontbreekt enig bewijs dat William na deze school een andere vorm van formeel onderwijs volgde.

uit: Wikipedia
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mogelijk heeft Shakespeare de plaatselijke ‘grammar school' (er zijn geen relevante archieven) bezocht, maar hij is noch in Oxford, noch in Cambridge (waarvan de archieven compleet zijn) opgeleid. Waar en wanneer hij Italiaans en Frans heeft geleerd is onbekend.
Alleen genialiteit kan niet verklaren waarom de authentieke setting van veel stukken Italië was. Van Shakespeare is niet bekend dat hij ooit buiten Engeland vertoefd heeft. Maar hij geeft dermate gedetailleerde aspecten uit het leven in de Renaissance te zien, zoals in Othello, De Koopman uit Venetië, Two Gentlemen of Verona, Romeo en Julia, the Tempest, Winters Tale en nog veel meer, dat het toch aannemelijk is dat Shakespeare zijn indrukken zelf ter plaatse heeft opgedaan. Shakespeare wordt bij uitstek als degene gezien die de Renaissance naar Engeland heeft gebracht. Het is niet onaannemelijk dat het bijwonen van commedia dell’arte voorstellingen en het zien van (laat)middeleeuwse theaters hem hebben geïnspireerd.
Een aantal tot op heden ongedocu­menteerde jaren in zijn levensloop zou hij gesleten kunnen hebben in Rome. Tussen 1585, toen Shakespeare abrupt Stratford verliet, en 1593, toen hij zijn carrière als toneelschrijver in Londen startte. Men vermoed dat hij heimelijk katholiek geworden was en daarom naar Rome ging. Stukken als Romeo en Julia en Measure for Measure zijn “rijk aan katholieke gedachten en symboliek”, met positieve omschrijvingen van priesters en monniken en evocaties van de maagd Maria. Vijf van de 37 toneelstukken van Shakespeare spelen zich af in Italië, vijf andere vinden geheel of gedeeltelijk plaats in Rome en drie voltrekken zich op Sicilië.
Amadea
13 jaar geleden
Williams vader, John, was handschoenmaker, wolhandelaar en mogelijk slager. Hij was een gerespecteerd burger, hoewel hij niet kon lezen en schrijven. Er zijn geen leerlingenlijsten van de lagere school in Stratford, maar de meeste hedendaagse deskundigen denken dat de jonge William op die school heeft gezeten. Jaren later schreef Williams vriend de toneelschrijver Ben Jonson over hem dat hij „een beetje Latijn en nog minder Grieks” kende, wat erop zou kunnen duiden dat William slechts elementair onderwijs heeft genoten.
Maar de schrijver van de toneelstukken had een behoorlijke kennis van de Griekse en Romeinse klassieken, alsook van de Franse, Italiaanse en Spaanse literatuur en mogelijk van die talen zelf. Ook beschikte hij over een rijke woordenschat. Een goed onderlegde burger in deze tijd gebruikt in gesprekken zelden meer dan ongeveer 4000 woorden. John Milton, de zeventiende-eeuwse Engelse dichter, gebruikte er zo’n 8000 in zijn werken. Maar volgens één autoriteit had Shakespeare een vocabulaire van maar liefst 21.000 woorden!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Amadea
13 jaar geleden
Bronvermelding is voorgeschreven door GV:
http://bijbelsegeschiedenis.spaces.live.com/blog/cns!F89475F63B1A15BB!1774.entry?sa=224776741!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
gast37384 kan als hij dat mij vraagt de bron krijgen.
Hij heeft de info nodig.