Vaudeville is een populair muziektheater met liederen, dat ontstond op basis van het Franse improvisatietoneel. Het is een theatervorm die lijkt op wat we in Nederland en België verstaan onder variété en het kan daarom worden beschouwd als de voorloper van het hedendaagse cabaret en stand-upcomedy.
12 jaar geleden
Vaudeville is een populair muziektheater met liederen, dat ontstond op basis van het Franse improvisatietoneel. Het is een theatervorm die lijkt op wat we in Nederland en België verstaan onder variété en het kan daarom worden beschouwd als de voorloper van het hedendaagse cabaret en stand-upcomedy.

Vaudeville werd eind 19e eeuw in New York geïntroduceerd. Het publiek bestond voornamelijk uit het toenmalige proletariaat. Om het een enigszins nette connotatie te geven, werd de term vaudeville gebruikt. De verschillende, vaak komische, acts werden na elkaar gespeeld en als één show gebracht.

Op vaudeville werd vanwege het "ordinaire" karakter altijd een beetje neergekeken, en tegenwoordig is het als theatervorm bijna geheel verdwenen.

Een bekend beoefenaar was Charlie Chaplin.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vaudeville ontstond in de vijftiende eeuw als naam voor de uitvoering van volks-, spot- of drinkliederen. Ze werden ook gebruikt in kluchten die tijdens jaarmarkten door rondtrekkende gezelschappen werden opgevoerd. Rond 1700 ging de betekenis van vaudeville over op deze kluchten. Het was vaak een persiflage op de serieuze opera's, en ontwikkelde zich zodoende tot komische opera en operette.
Amadea
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In mijn jeugd (lang geleden!) had je vaudeville-orkesten. Misschien dat het bijbehorende theater toen al niet meer bestond.
Vaudeville is de stem van de stad.
Vaudeville is een populair muziektheater met liederen, dat ontstond op basis van het Franse improvisatietoneel. Het is een theatervorm die lijkt op wat we in Nederland en België verstaan onder variété en het kan daarom worden beschouwd als de voorloper van het hedendaagse cabaret en stand-upcomedy.

Vaudeville werd eind 19e eeuw in New York geïntroduceerd. Het publiek bestond voornamelijk uit het toenmalige proletariaat. Om het een enigszins nette connotatie te geven, werd de term vaudeville gebruikt. De verschillende, vaak komische, acts werden na elkaar gespeeld en als één show gebracht.

Op vaudeville werd vanwege het "ordinaire" karakter altijd een beetje neergekeken, en tegenwoordig is het als theatervorm bijna geheel verdwenen.