Wat is het verschil tussen een Kruiswoordpuzzel en een Zweedsepuzzel?

Dit naar aanleiding van het programma Wedden dat ik het kan.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
11.6K

Het beste antwoord

Eigenlijk is een Zweedse puzzel een soort kruiswoordpuzzel. Bij een kruiswoordpuzzel staan de beschrijvingen naast of onder de puzzel, met de nummers van het beginvakje erbij (1 horizontaal enz). Tussen de woorden zitten zwarte hokjes. Bij een zweedse puzzel staan de beschrijvingen in de puzzel, op de plek van de zwarte hokjes eigenlijk. Met een pijltje in de goede richting.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Prima antwoord. Het nadeel van zweedse puzzels is dat er vaak veel meer letters blind zijn (niet kruisen dus).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord!

Andere antwoorden (2)

Ik zie dat programma nooit.

Maar
In een zweedse puzzel staan de omschrijvingen in de puzzel zelf.

In een kruiswoordpuzzel staan zwarte vakjes, witte vakjes en vakjes met een cijfer.
De omschrijvingen worden voor horizontaal of verticaal gegeven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In principe zit er geen verschil in.

Maar het enige verschil dat ik opmerk is dat je bij een zweedse puzzel.
Je ogen op de in te vullen woorden kunt blijven richten.
Ze staan erboven,of ernaast ,of eronder.
Bij een kruiswoordpuzzel moet je steeds naar een andere kant kijken op de in te vullen woorden te lezen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een ander verschil is dat de beschrijvingen bij een Zweedse puzzel heel kort moeten zijn, want ze moeten in zo'n klein vakje passen. Bij een kruiswoordpuzzel kunnen het ook heel lange beschrijvingen zijn, van wel een hele zin lang.