Hoe werk je een verhaallijn en personages uit?

Mijn grootste droom is een boek uitgeven. Ik heb een heel leuk idee in mijn hoofd, maar hoe werk je het nou zo goed mogelijk uit? Ik wil dat mijn personages en verhaal goed in elkaar zitten en dat ik niet halverwege in de knoop zit doordat het niet goed is uitgewerkt.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Maak eerst het skelet (samenvatting) van het verhaal, begin vooral niet direct met het echte schrijven, want als die ene twist toch niet goed uit lijkt te pakken heb je al die tekst voor niks geschreven. Ook striptekenaars maken hun verhaal eerst met snelle schetsen.

Maak ook een goede outline voor je karakters. Geef ze eigenschappen waar ze goed in zijn, en waar ze slecht in zijn. Maak ook situaties of locaties met goede en slechte eigenschappen. Hierdoor is alles in het verhaal altijd een overweging.
Een persoon die als goede eigenschap heeft dat ie heel rijk is, kan wellicht alleenstaand zijn en op dat vlak dus weer redelijk arm zijn. Een persoon die met een dwarslaesie in bed ligt (negatieve eigenschap) kan als positieve eigenschap hebben dat die persoon weer erg wijs is en overal het antwoord op heeft. Kan die rijke persoon eigenlijk wel samenwerken met deze persoon die weliswaar slim is maar in 't leven niet veel zal bereiken?

En dan situaties.. Die wereldreis is positief want het is leuk om wat de wereld te zien. Maar Thailand en z'n strenge drugsbeleid aan de grens is weer een risico, wellicht stopt iemand stiekem wat in je tas terwijl je langs de douane loopt. Of uh.. iemand vindt een elixer uit voor 't eeuwige leven. Da's positief.. nadeel: je bent chronisch ziek, en je verliest al je vrienden na verloop van tijd.

Voordelen en nadelen, tegenstellingen, uitdagingen.. die eigenschappen kun je 't beste vooraf vastleggen. Het verhaal is er dus een van: 'hoe los je die tekortkomingen op', hoe laat je totaal verschillende mensen samen een probleem oplossen.

Maar vergeet de kleine details niet tussen alle grote lijnen. Verzin typische karaktereigenschappen die misschien zelfs grappig kunnen zijn. Is iemand verzot op aardbeienjam? Maak een scene waarin iemand in de supermarkt met 8 potten aardbeienjam bij de kassa staat. Daar kun je vast een dialoog van brouwen, met name als je die dialoog met iemand maakt die zelf 30 appels in z'n wagentje heeft liggen bij diezelfde kassa.
Is iemand meer dan twee meter lang? Laat 'm geregeld z'n hoofd stoten aan deurposten. Heeft iemand ouwe kleren aan, en is ie net flink afgevallen? Laat 'm geregeld z'n broek ophijsen. Verzin 't maar. Het zijn de kleine details die een persoon net leuk maken. Doet iemand heel moeilijk bij die kassa omdat ie sneaky een Playboy tussen de wc-rollen heeft gestopt zodat de rest van de rij 't niet ziet? Laat de kassamedewerkster door de intercom brullen: "Kim? Wat kost die Playboy?"
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

'Hoe schrijf ik een bestseller?' was een thema in de Margriet van een paar maanden geleden. Veel handige tips, do's and dont's. Misschien ken je iemand die dit blad leest en bewaart?