Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waardoor word mijn humeur zo sterk beïnvloed door muziek?

Ik zat net lekker Tom Waits te luisteren en bevond me in een gezellige, bluesy relaxte hemel, maar direct daarna kwam het beroemde nummer uit Elephant Man*: opeens zie ik het allemaal niet meer zo zitten. Dit soort stemmingswisselingen krijg ik altijd bij het luisteren naar verschillende soorten muziek. Hoe kan dit?
*http://www.youtube.com/watch?v=svqdE-afV2Q&feature=related

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
787

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Muziek is niet meer dan een opeenvolgende stroom van resonantie's.
Deze hebben grote invloed op de mens en vooral hoe de mens zich voelt.
Zelfs vrijwel onhoorbare trillingen/ resonantie's kunnen invloed hebben.
In de natuur zijn er vrijwel overal trillingen die we bewust en onbewust waarnemen.
Wat muziek nu precies doet bij de mens, vind ik zelf nogal onduidelijk, het roept emotie's op, soms agressie, soms verdriet, maar vaak niet te verklaren.
Er zijn apparaten die door middel van resonantie's helend werken, maar dat kan muziek ook!!!
We weten eigenlijk niet eens wat ons gevoel nu precies is.
Laat staan dat we kunnen begrijpen wat deze trillingen met ons gevoel doen.
Ergens raakt het informatie in onze hersenen, waar ook bijpassende emotie bijhoort.
De juiste muziek bij de juiste doelgroep in een winkel bevordert de omzet, muziek beïnvloed overal ,bewust en onbewust ons leven.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Muziek is een gevoel, een emotie.
het roept iets op, het doet iets.
Waarom dan niet gemind?

Andere antwoorden (6)

Het is gewoon zo, het is een wet...

Net zoals een steen naar beneden valt als je die loslaat...

Het is een wet... Mensen zijn gewoon uitgerust met een hulpmiddel, de hersenen, die dat gewoon vanzelf doen... Het is ooit een overlevingsmiddel geweest wellicht... Maar het is gewoon zo...
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat je sfeerassociaties hebt. Elk soort muziek heeft een bepaalde uitwerking dat je humeur beïnvloedt. De een is wat gevoeliger dan de ander, maar dat weet je ook wel.
Ik maak dan ook vaak een bewuste keuze van wat ik wil horen. 'k Zal een beetje gek zijn om me in een rotstemming te gaan werpen....
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Muziek is emotie en raakt gevoelige snaren.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Muziek is soms heel effectief in het oproepen van gevoelens, gedachten en herinneringen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Veel muziek, zeker die je al jaren luistert, associeer je met momenten van toen. Sommige muziek heb je bijvoorbeeld geluisterd om een moeilijke tijd te doorstaan en dikwijls passen de liedjes zelf daar ook bij.
Door dat weer te luisteren, word je op die manier als het ware weer terug gebracht naar het verleden.

Veel muziek die jou raakt, komt vaak ook door de tekst en de sfeer die het met zich mee brengt; dit kan voor jou het mooie zijn aan muziek.
Het raakt jou omdat je erin meegenomen wordt; dus ook in de sombere of juist vrolijke sfeer van het nummer, ongeacht hoe je je buiten de muziek om voelt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Muziek raakt op een andere manier je "emotie-centrum"
dan woorden of beelden. Er schijnt door het luisteren naar muziek een bepaalde stof (endorfine) vrij te komen die werkt als een soort drug waar je blij, gelukkig of juist verdrietig van kunt worden.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding