Waarom kunnen sommige pianisten geen piano spelen?

Ik bedoel dan zonder bladmuziek voor hun neus?
Ik heb waardering voor mensen die blindelings een stuk muziek van papier kunnen naspelen. Ik zelf lees geen noot.
Maar toch kom ik (geregeld) pianisten tegen die geen nummer kunnen spelen zonder papiertje voor hun neus.
Hoe komt dat?
Op een gegeven moment ga je toch bijvoorbeeld akkoorden schema's herkennen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1K

Het beste antwoord

Muziek lezen is iets heel anders dan muziek maken. Overigens gaat dit niet alleen op voor pianisten maar voor alle musici.
Wanneer je van kinds af aan alleen maar geleerd heb van papier te spelen en improviseren (dus zelf denken) je altijd ontmoedigd is dan weet je later niet beter en is het heel erg moeilijk. Om het zelf te moeten gaan doen. Onmogelijk is het niet maar wel heel lastig. Ik heb er heel erg hard aan moeten werken om het bladmuziek los te kunnen laten.

Ik weet echter niet precies wat jij met je vraag bedoeld. Mensen die bestaande stukken niet kunnen spelen zonder muziek of die niet zelf muziek kunnen bedenken/improviseren.

Natuurlijk is een bestaand stuk spelen wat je al heel vaak gespeeld hebt best mogelijk als je het wilt onthouden. Ik denk dan dat het de onzekerheid van de muzikant is om het niet zonder papier te durven. Vaak echter zijn dit begeleidings muzikanten en dan is elk nootje heel belangrijk en is het misschien wel zo handig om het er bij te houden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

sommige mensen weten welke toets het is als ze iets hoeren en kunnen het zo na spelen het is maar wat je talent is.

Toegevoegd na 35 seconden:
horen* typ foutje sorry.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sommige mensen hebben dat inderdaad gewoon in hun bloed. Die kunnen het zo horen of hebben het zo geleerd. Anderen hebben er wat meer moeite mee. Ik moet in eerste instantie ook de bladmuziek erbij hebben. Maar hoe vaker ik oefen des te meer ik het uit mijn hoofd kan en op een gegeven moment kan ik het gewoon zonder bladmuziek.