kan ik voor het begin goed genoeg keyboard leren spelen om in een band te zitten?

Toegevoegd na 18 minuten:
ik zal t even uitleggen.

voor volgend schooljaar moesten we 3 vakken kiezen.
ik heb gekozen voor tekenen dans en film.
maar in plaats van film zou ik eigenlijk liever muziek hebben.

daarom wil ik weten hoe snel je piano kan leren, want als het mogelijk is om in de vakantie de basis te leren en dat ik dan liedjes kan spelen enzo.
kan ik nog film nog veranderen in drama.

het is de bedoeling dat we volgend jaar bij muziek bandjes gaan vormen.
of mijn band veel ervaring zal hebben weet ik dus nog niet

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Je kunt het altijd leren, maar in hoe lange tijd je het wil leren is iets anders. Wil je het over een week al kunnen? Onmogelijk. Een maand? Héél simpele liedjes. Een jaar? Dan kun je het basisrepertoire van de band wel spelen waarschijnlijk. Het is afhankelijk van je talent, het aantal uren dat je aan het oefenen besteed en of je al kennis heb van andere muziek (Als je bijvoorbeeld al dwarsfluit speelt om maar wat te noemen, kun je de noten in de G sleutel al lezen dus is je rechterhand een eitje om aan te leren, en hoef je alleen op linkerhand te consenteren om het lezen van de F sleutel er in te krijgen. Als je nog niks geen noten kan lezen wordt het zwaarder. Maar vanwege je avatar hier op GV neem ik even aan dat je al wat verstand van muziek hebt ;-)

Ik snap niet goed welk begin je bedoelt. Begint de band? Of begin jij met keyboard spelen? Of allebei? Het is afhankelijk van het niveau van de andere bandleden of je er bij past. Zijn dat ook beginnelingen, dan vergeven ze jou beginners-gestuntel echt wel. Zijn de rest doorgewinterde conservatoriumstudenten? Dan zullen ze waarschijnlijk liever iemand nemen die jaren aan ervaring heeft op het keyboard. Ook het doel van de band maakt hier bij uit. Is het gewoon om gezellig met elkaar te spelen? Dan is een perfect spel niet nodig. Als ze echt willen spelen op feesten en zo, vraagt dat toch meer.

Het hangt dus van veel factoren af. Maar probeer het gewoon! Als je niet probeert, kom je er nooit achter en dat zou zonde zijn.

Toegevoegd na 9 minuten:
Na uitbreiding van je vraag:

Tja, dat is lastig inschatten. Speel je al iets anders dan keyboard? Dat is echt belangrijk voor of je al een basis hebt of niet. Hoeveel tijd denk je realistisch gezien in je vakantie er aan te kunnen besteden? (overschat je zelf niet, daar zit je aan het eind van je vakantie dan alleen maar mee in de knoop omdat je minder hebt geleerd dan verwacht). En wie gaat het je aanleren? Jijzelf of iemand die al goed speelt? Dat laatste is toch echt de beste en snelste optie ;-)

Kun je contact opnemen met de leraar muziek? Misschien kan die je vertellen welk niveau je ongeveer moet hebben voor zijn/haar lessen.

Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik speel gitaar. Ik kan dus geen noten lezen.
Ik heb geen keyboard maar ik het wel heel graag.
En ik zou dan gewoon les nemen op een muziekschool ofzoiets. Maar ja een keyboard kopen gaat niet snel met 30 euro per maand als je telefoon rekening 40 euro per maand is.
Daarom zoek ik werk, maar kan t niet vinden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Wow, tja, ik vrees dat het lastig wordt voor je. Gitaar is wel beter dan helemaal niets, maar erg veel heb je er niet aan als je keyboard gaat spelen. (geloof me, ik speel zowel gitaar als piano & keyboard, en het verschil is enorm ;-) Ik speel ook dwarsfluit en dat soort instrumenten vormen een betere basis voor het leren van piano dan gitaar, vandaar dat ik het vroeg). Voornamelijk omdat je dus geen noten kan lezen, aan tablatuur of akkoordschema's zoals je die voor gitaar hebt, heb je op het keyboard geen fluit, en je voor het keyboard 2 muzieksleutels moet kunnen lezen. Een keyboard is inderdaad duur, maar als je al krom moet liggen voor het kopen van het keyboard hoe wil je dan de lessen bij de muziekschool betalen? Heb je geen vriend of familie met een keyboard waar je op kan oefenen en die het tegelijk leuk vinden het je te leren? Mocht je trouwens in de buurt van Amsterdam wonen: in de Centrale Bibliotheek van Amsterdam daar staat een 'Silent Piano', een piano met koptelefoon voor zelfstudie voor mensen die geen piano/keyboard kunnen betalen. Wellicht een idee voor je, maar dan moet je dus niet te ver wonen ;-) Als ik eerlijk ben zie ik het niet best in voor je om keyboard te leren spelen voor het begin van het schooljaar (wat niet weg neemt dat ik vind dat je het moet blijven proberen, wie niet probeert die niet leert ;-)).
Maar waarom zou je niet met je gitaar in dat bandje mogen? En dan kun je daarnaast nog keyboard er bij leren ondertussen, wie weet voor het schooljaar er op volgend dat je het dan goed genoeg kunt, en dat je dit jaar gitaar doet? Of mag dat niet?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ken helaas geen mensen met een keyboard, maar langs de centrale bieb fiets ik elke dag!
Ik ga maar eens een kijkje nemen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is toevallig! Hij staat op de vijfde verdieping, als ik het goed heb (de verdieping met de muziekboeken elk geval. Als het niet de vijfde is, dan de zesde, maar weet bijna zeker dat het vijf is...). Beneden staat er ook 1, maar die is niet 'silent' en alleen voor vér gevorderden, ze nemen het je niet in dank af als je daar op gaat lopen oefenen ;-) Maar als je naar de vijfde gaat, moet je daar op de afdeling even een medewerker aanspreken en dan krijg je een koptelefoon en kun je lekker spelen :-) Ze hebben daar muziekboeken te over, dus ze hebben zeker weten ook wel een mooi oefenboek voor je! Heel veel succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
heel erg bedankt!
ik heb wel eens op die piano beneden gespeeld ja, ze hebben me er gelijk uitgezet
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha, ja dat vinden ze níet grappig XD
Wel ideaal trouwens dat ze het hebben, een silent piano en een 'gewone' om op te oefenen :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kom, kom, niet zo treurig, even 2 maanden voorschot aan papa vragen, je telefoon in leveren (heb je in de vakantie toch niet nodig) en dan snuffelen op marktplaats, daar is voor een klein bedrag best wel een leuke keyboard om op te oefenen te vinden. Man, ik heb (toen ik 15 was) op woensdag middag en op zaterdag legeflessen staan te sorteren en tussen door liep ik een kranten wijk, om me lessen te betalen (maar ja, toen hadden we geen telefoon, die kreeg ik pas toen ik ging trouwen, zo'n groot apparaat, met een touwtje en een stekker voor in de muur. Als die mee nam deet i het niet meer....) Kom op man, waar een wil is , is een weg. Je gaat er voor, zo niet, dan moet er mee stoppen.

Andere antwoorden (4)

Als je gewoon de liedjes die de band wil spelen goed oefend/leert dan lukt dit wel:)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat ligt aan de band, welk niveau ze spelen. Je kunt hen vragen wat ze verwachten van een nieuw medelid.
12 jaar geleden
Oefenen en oefenen. Als je talent hebt komt het wel. Toen ik voor het eerst in een band ging speelden we 1 nummer. Een blues-achtig iets in E. Dat nummer duurde uren want wee wiste niks anders...:D
Je komt vanzelf in contact met mensen die op jou niveau muziek maken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
- "Rinke" Prima antwoord -

Ik wil je niet ontmoedigen, echter het lijkt mij een hopeloze zaak. Je speelt ??? gitaar maar kan geen noten lezen, waarschijnlijk heb je ook geen idee van akkoorden!!! en je hebt geen toetsenbord. Ik zelf heb piano leren spelen toen ik 8 jaar was maar wilde graag saxofoon spelen. Toen ik 10 jaar werd heb ik een (huur) klarinet gekregen. Na een jaar van 100% inspanning kon ik het thema van carmen (bizet) spelen en heb daarna mijn eerste altsax gekregen. Ik was 100% gemotiveerd en kon al noten lezen, maar in 6 weken had me dat "never" gelukt. Ben nu 65 jaar en speel nog steeds, muziek is mijn tweede leven.
Advies; "Haastige spoed is zelden goed" , ga rustig leren spelen op een instrument wat je aanspreekt en waar je gevoel bij kunt vinden, als je talend hebt zul na 2 jaar met gemak een bandje kunnen beginnen met gelijk gestemde.
Heb je echt talend dan kun je, na drie jaar intensief oefenen, naar het conservatorium. Daarna licht de muziek wereld voor je open, maar het blijft oefenen en repeteren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tuurlijk kan ik wel akkoorden. Anders is gitaar spelen wel erg moeilijk.
Volgensmij heb je niet eens noten bij een gitaar
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kijk, dat bedoelde ik.
Natuurlijk geld voor gitaar het zelfde notenschrift als voor welk ander instrument, zelfs een drummer kan van noten spelen en ook de triangel in een symphonie orkest staat op notenschrift.
Doe je best maar.
Suc6
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nou ik leer t gewoon zo hoor. e|------------------------------------------------------------------------------|
B|------------------------------------------------------------------------------|
G|--------- 55 ----77----555\-----33333333 55555555------------------ - --------|
D|--- 33----55-----77----555\-----33333333 55555555-----------------------------|
A|--- 33----33-----55----333\-----11111111 33333333-----------------------------|
E|--- 11------------------------------------------------------------------------|
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja dat is tablatuur wat jij schrijft, Wow. Daar heb je op het keyboard helemaal niks aan (Oké, theoretisch gezien kun je het omrekenen, maar daar ben je zes eeuwen mee bezig, wordt je niet vrolijk van en schiet al helemaal niet op ;-) Dan heb je je hele zomervakantie nodig voor 1 liedje :P) Het klopt dat je op gitaar ook akkoorden speelt, echter besef je op de gitaar vaak niet goed wat je nu precies doet, je pakt gewoon een greep. Een akkoord is opgebouwd uit verschillende noten (die je dus zoals paulgonsalves al zei uit kunt schrijven in notenschrift). Op de gitaar speel je die verschillende noten door je vingers op verschillende snaren op bepaalde toetsen (tussen de fretjes) te zetten en dan bepaalde snaren aan te slaan, op het keyboard door de toetsen in te drukken in bepaalde volgorde (zo kun je een akkoord in eerste ligging spelen, zoals op de gitaar, dan speel je het C akkoord als C-E-G (van laag naar hoog gezien), maar ook in tweede ligging (E-G-C) of derde (G-C-E) etc. Alleen daar mee leren omgaan is al een hele klus). Echter zijn de akkoorden op het keyboard vaak alleen nog maar de begeleiding, en gaat het ook om de melodiepartij die je met rechts speelt. Die zul je echt enkel en alleen kunnen aflezen van notenschrift. (Tenzij je een absoluut gehoor hebt en op je gehoor en uit je hoofd kunt spelen uiteraard, maar daar ga ik niet van uit). Volgens mij is dat wat paulgonsalves bedoelt, dat het schrift voor keyboardmuziek zover van het schrift voor gitaar ligt. En daar heeft hij eerlijk gezegd een punt...Maar we kunnen vanaf hier op GV nóóit weten hoeveel talent jij bezit Wow ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn vrouw heeft vroeger (lang geleden toen ze 12 jaar was) piano leren spelen met z.g.n. "Klavescribel". Dat is iets met kleurtjes en bolletjes (ik heb het nooit begrepen), maar als ze speelde klonk het niet onverdienstelijk. Ik heb echter nooit op die manier samen iets kunnen spelen. Ik ben van huis uit Jazz muzikant en heb jaren in een bigband gespeeld, vrije improvisatie staat bij mij hoog in het vaandel, maar ook dat doe je 9 van de 10 keer op basis van een.........., ja inderdaad, op basis van een akkoordenschema, een basis waar de meeste liedjes zijn uit opgebouwd. Je hebt mogelijk wel eens gehoord van een blues schema!!!!
Maar om een lang verhaal kort te maken, ga flink aan de gang, schouders er onder en dan de toonladders, tot dat de buren en/of je ouders er helemaal gek van worden. Je eerste liedje zal wel mijn favoriet worden "boer er ligt een kip in't water en let op hé, piano, piano, met gevoel.
Nogmaal heel veel suc6, laat je door mij niet afschrikken, als je de eerste 6 maanden maar door komt, dan gaat het wel lukken, maar zoals Rinke al zei, zoek een goede leraar, waar het mee klikt, dan ga je met plezier naar les en heb een grote kans van slagen.