hoe weet je of je piano goed gestemt is?

ik wil weten hoe je kan weten of je piano goed gestemt is en niet vals klinkt

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.4K

Antwoorden (6)

Dat kan je natuurlijk horen als je toonladers gaat spelen.
Als je dat zelf niet kunt horen (en blijkbaar kan je dit niet anders zou je de vraag niet stellen) kan je altijd een pianostemmer laten komen, echter dat brengt natuurlijk altijd kosten met zich mee.

Een andere goedkope oplossing is natuurlijk iemand in je kennissenkring vragen die piano speelt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
door een stemvork aan te slaan en te luisteren of de toon van de stemvork niet gaat 'zweven'met de piano. De stemvork is meestal op de a' gestemd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Met een stemtuner kom je er ook aardig goed achter

Toegevoegd na 2 minuten:
Daarmee kun je het aantal Hertz aflezen als je een toets aanslaat. Voor meer info even googlelen op stemtuner voor piano

Toegevoegd na 12 minuten:
bijvoorbeeld hieronder:
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt weten of de piano goed gestemd is door te luisteren als je erop speelt.
Je moet dan natuurlijk wel over een muzikaal gehoor beschikken.
Als je dat niet hebt kun je natuurlijk met een chromatisch stemapparaat proberen te werken, maar de echte finesses zoals de zweving van twee gelijkgestemde snaren zul je daar niet mee constateren.
Ook kun je iemand uitnodigen met een beter muzikaal gehoor dan jezelf en het aan hem vragen.

Gr. Koos
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt een stemapparaat gebruiken. Die laat precies zien of je piano goed gestemd is.
zie deze site: http://www.koopkeus.nl/a/lijst_product/idx/3010743/mot/Stemapparaat/lijst_product.htm
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dan moet je een pianostemmer opzoeken die komt dan naar je toe en die stemt dan voor je.