Op welke manier schrijf je de tekst in een boek?

Ik bedoel niet het verhaal zelf maar de manier waarop het wordt opgeschreven. Dit is meestal niet aan elkaar maar steeds als iemand anders iets zegt weer op een nieuwe regel en tussen haakjes etc. Hoe weet je wanneer je wat moet doen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Dit is niet zo heel erg simpel uit te leggen, hoor! Waar jij om vraagt is een cursus Schrijven, of liever nog: Korte Verhalen Schrijven.

Maar als het goed is heb je op school toch ook opstellen moeten schrijven. Dat is het begin van verhalen schrijven.
Als ik jou was en ik wilde echt weten hoe ze dat nou doen, dan ging ik gewoon beginnen.

Bedenk waar je het over wilt gaan hebben. Een fantasie verhaal? Of een echt gebeurd verhaal (over jezelf misschien?). En dan ga je van start.
Zorg dat het boeiend blijft. Niet al te lange zinnen, maar ook geen korte kreten natuurlijk.

De manier van opschrijven - dus wel een nieuwe regel, geen nieuwe regel - heet 'schrijfstijl'. Daar zijn wat vaste gewoontes en regels in, maar je kunt er behoorlijk vrij mee omgaan. Zorg ervoor dat jouw schrijfstijl duidelijk is, verzorgd en prettig leesbaar blijft.
Omdat je specifiek vroeg over de manier waarop je iemand laat spreken in een verhaal, geef ik hier even een voorbeeldje.
Als een persoon in jouw verhaal iets zegt, dan schrijf je dat als volgt op:

Toen Gerard de weg overstak werd hij bijna omver gereden door een jonge knul op een scooter die tegen hem schreeuwde: "Kijk eerst 's effe uit je doppen, man!".
De knul stuurde behendig om Gerard heen en draaide zijn gas weer vol open.

Het is zeker niet makkelijk om goed een verhaal te schrijven. Laat staan een heel boek. Maar zonder oefening kom je nergens. Gewoon beginnen dus en mensen in je omgeving vragen om het te lezen en hun mening te geven.

Als je een verhaal af hebt kun je mij een privé bericht sturen. Dan geef ik jou mijn e-mail adres en kun je het opsturen. Dan zal ik je precies vertellen wat ik ervan vind, wat ik er prachtig in vind en wat misschien nog wat verbetering zou kunnen gebruiken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oke Bedankt!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heel goed antwoord!

Andere antwoorden (1)

Je kan in de ik vorm schrijven
Vb toen ging ik lopen
Je kan van afstand schrijven
Vb toen ging hij lopen