Wat bedoelen ze met een stroming van een boek?

Toegevoegd na 5 minuten:
En wat voor stromingen bestaan er dan eigenlijk precies?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
12K

Het beste antwoord

Ik geef antwoord op je paarse vraag: door de eeuwen heen pasten schrijvers zich steeds aan aan de mode van die tijd (en zetten zich daarmee altijd af tegen de mode van de generatie voor hen). Ze hielden zich aan bepaalde (ongeschreven) regels in hun werk. Als geoefende lezer weet je bij het lezen van een boek dat past bij een bepaalde stroming dan waar je op moet letten en wat voor thematiek het werk heeft.

De link in het antwoord hierboven is heel goed. Als je nog nooit over stromingen geleerd hebt, is het wel een hele klus om uit te zoeken tot welke stroming jouw boek behoort! Een genre is wel iets anders dan een stroming. Stromingen zijn op een gegeven moment 'afgelopen' en komen niet meer terug. Genres zijn een soort van categorieën. Bijvoorbeeld: in 17-nog-wat werd de eerste psychologische roman (=genre) geschreven. Dat soort verhalen komt nu nog steeds heel veel uit. Nog simpeler is het misschien om te zeggen: schrijvers (kunnen) horen bij een bepaalde stroming en boeken bij een genre.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ik ben niet helemaal zeker van mijn zaak, maar zoals je binnen de muziek verschillende stromingen of te wel stijlen hebt, zijn die er ook binnen de literatuur. Het lijkt me dus waarschijnlijk dat het woord stroming hier op het soort verhaal en / of de schrijfstijl slaat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mij bedoelen ze daarmee de manier waarop de verhaallijn loopt.
Is het vlot geschreven en leest het vlot weg, of is het een traag stromend verhaal met zeer uitgebreid beschreven details en clou.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat klopt eigenlijk echt helemaal niet, wat je daar zegt. Misschien beter om niet te antwoorden op zo'n vraag als je het antwoord niet weet... ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik geef nooit zomaar een antwoord. In mijn overtuiging was dit het juiste antwoord.
Dus niet gelijk zo moeilijk doen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar je zegt 'volgens mij'. Dat betekent toch dat je het niet zeker weet? Het is gewoon een beetje lastig als mensen hier een vraag stellen om wijzer te worden en ze krijgen verkeerde informatie.
Hieronder een link waarin iemand geprobeerd heeft een redelijk totaaloverzicht van alle literaire stromingen te maken. Waarom precies die indeling dan de goede zou zijn: geen idee. Ik begrijp meer van genres dan van stromingen (zie tweede link).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goeie link, die bovenste!