Welke laagste toon kunnen mannen gemiddeld halen met hun stem?

Ik kan zelf een A(2)halen, maar ik heb iets gehoord dat mannen gemiddeld een C(3) kunnen halen. Is dit waar? Ik weet niet precies of ik het goed doe met de 2 en de 3, maar volgens mij wel :P

Toegevoegd na 6 minuten:
Ik ga uit van een gitaar, die zo gestemd is: E3, A3, D4, G4, B4, E5. Ik kan dus met mijn stem één octaaf lager dan A3 zoals het op de gitaar gestemd is.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

De laagste toon die een bas kan bereiken is de D van 73 Hz. Op de eerste afbeelding is dat de op één na laatste noot. Voor een tenor en een bariton zijn dat natuurlijk minder lage tonen. Zie daarvoor de tweede afbeelding. Een bariton is de gemiddelde mannenstem; die kan als laagste toon een G zingen.
Amadea