Hoe komt het dat de rook uit rookmachines bij concerten zo mooi boven het podium blijft zweven?

Mn oom is drummer bij een band, en hij weet het ook niet. Hij zegt ook dat het erg raar ruikt en smaakt.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.2K

Het beste antwoord

Het is geen rook, het is koudijs dat verdampt. Koudijs is een soort ijsblok dat kouder is dan normaal ijs en alleen met handschoenen beetgepakt mag worden. De damp van koudijs is zwaarder dan lucht en blijft daardoor boven het podium hangen.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heb je ook warmijs dan ;). Bedoel je niet droogijs?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het is wel degelijk koudijs.........
paulus811
13 jaar geleden
Oei, ging ik even twijfelen. Gelukkig mag het allebei. Lees meer over dit spul in deze link. http://www.arbopodium.nl/default.asp?path=v20ddrb8
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit is alles wat ik wilde weten. Kort en krachtig. Bedankt!

Andere antwoorden (3)

Volgensmij omdat het bij het begin heel snel naar boven gaat en dan boven wat minder lucht is en dan dat het minder verder gaat zweven.
Als je goed kijkt dan zie je het nog wat verder zweven
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat komt door de chemische zooi die ze verdampen om die rook zo mooi te krijgen, daarom ruikt en smaakt het ook zo raar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja helemaal mee eens, het is koudijs (koolzuurgas in vaste toestand)
het kookpunt van koolzuurgas is -78 graden waardoor het van een gestolde toestand (bevroren) gelijk overgaat in gasvorm. koolzuurgas is zwaarder dan ZUURSTOF dus zakt naar beneden.
ze zetten deze blokken meestal achter de gordijnen zodat je ze niet ziet maar je ziet wel de damp vanonder de gordijnen komen.
een waarschuwing, neem nooit een hond mee of een ander klein dier of ga niet op de grond liggen of zitten want doordat het koolzuurgas zwaarder is dan zuurstof bevat deze voor jou zichtbare laag GEEN zuurstof en je kan binnen enkele seconden al buiten westen zijn met de dood tot gevolg. klnkt hard maar is de waarheid
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
paulus811
13 jaar geleden
Ik gooide wel eens een blok van dit spul in een teil met water om bier te koelen. Wist eigenlijk niet dat dat linke soep was.