Hoe werkt de stemming bij het Eurovisie Songfestival 2012?

Hoe is bepaald welke landen mogen meestemmen in de halve finales, en hoe gaat dat met de finale? Is dit anders dan in afgelopen jaren?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Televisie

Het beste antwoord

De winnaar van het festival wordt uiteindelijk bepaald door het geven van punten door ieder deelnemend land. In elk land wordt 50% van die punten bepaald door de kijker thuis en 50% door een vakjury. Dit stemmingssysteem geldt bovendien ook voor de halve finales, waar echter enkel de deelnemende landen van de respectieve halve finales mogen stemmen (aangevuld met de landen die rechtstreeks geplaatst waren voor de finale: de grote vijf geldschieters en het gastland: Duitsland, Frankrijk, Italië, Spanje en het Verenigd Koninkrijk en dus Azerbeidzjan.).

Toegevoegd na 8 minuten:
Correctie: 3 van die 6 landen (Azerbeidzjan, Italië en Spanje) stemmen mee in de eerste halve finale en de andere 3 (Duitsland, Frankrijk en Verenigd Koninkrijk) in de tweede halve finale: http://nl.wikipedia.org/wiki/Eurovisiesongfestival_2012#Eerste_halve_finale