Wat is mise-en-scène?

Graag een simpel defenitietje van een zinnetje in Jip en Janneke taal.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
5.3K

Antwoorden (2)

Het betekent: In scene zetten. Simpeler kan het niet!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
# mise-en-scène
mise-en-scè - ne [miezã` sèn ` ] (Frans) de -woord (vrouwelijk) toneelschikking, inrichting en aankleding van het toneel

#
mise-en-scène
alle afspraken over de manier waarop de toneelspelers zich tijdens een voorstelling op het toneel bewegen; het zichtbare gedeelte van de regie.

#
mise-en-scène
ordening van bewegingen va spelers in het beeld

#
Mise-en-scène
Alle uiterlijke aspecten van de uitvoering, zoals o.a. de decors, kostuums en rekwisieten.

#
Mise-en-scène
Enscenering. Onderdeel van de uiterlijke regie: het regelen van opkomsten en afgangen en verdere bewegingen van de personages.

#
Mise-en-scène
Alle afspraken over de manier waarop de toneelspelers zich tijdens een voorstelling op het toneel bewegen. Het zichtbare gedeelte van de regie.

#
Mise-en-scène
betekent letterlijk: ‘het in scène zetten’. De mise-en-scène bevat alles wat de film ‘onnatuurlijk’ maakt. Dit is alles wat zich voor de camera bevindt: de acteurs, belichting, kostuums, make-up, decors, enzovoort.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kijk welke zin je het makkelijkst vind om te onthouden, en vergeet de rest :-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb tijdens mijn opleiding een totaal andere definitie geleerd. Je kan dus makkelijk zeggen dat je de makkelijkste moet onthouden, maar de makkelijkste is niet de beste..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mee eens, maar als de definitie de lading dekt, en dat mag je in principe verwachten van een encyclopedie, is het niet verkeerd natuurlijk.