Hoe laat je je gevoel in muziek doorklinken?

Als voorbeeld het nummer Sorry van Kyteman, niet de meest moeilijke noten, maar zó mooi. Het gevoel is duidelijk te horen..hoe bereik je dat?

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik zag dat ongeveer dezelfde vraag al eens eerder gesteld is (jaar geleden) maar die antwoorden bevredigden mijn nieuwsgierigheid niet..

Toegevoegd na 2 uur:
En dan doel ik vooral op instrumentale muziek (in het voorbeeldnummer:trompet), niet op zang.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.8K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De stem is ook een instrument, de antwoorden kan je op dezelfde manier toepassen.

Antwoorden (4)

het mooie bereik je door met de noten een verhaal te gaan 'vertellen'. Vergelijk het maar met praten/discussieren etc: daar verhef je je stem bij, of je gaat dingen zachter zeggen, of je gaat sneller praten, of snel en heel erg kortaf, en je laat stiltes vallen. Als je dat soort dingen ook in de muziek doet, gaat een rijtje noten leven en kan het mooi worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ goede uitleg ( al doelde ik meer op instrumentale muziek)
Allereerst zorgen dat je het nummer van voor naar achter en weer terug kent. Op die manier hoef je niet meer na te denken over het zingen zelf. Als je hem dan weer gaat zingen dan ga je helemaal in jezelf, vergeet alles om je heen en zing het nummer niet vanuit je techniek en zoals het zou moeten klinken maar vanuit hoe je het voelt. Omdat je hem al helemaal tot in de puntjes kent gaat dat nl. vanzelf wel goed.

Meer zit er echt niet achter, het is echter alleen niet voor iedereen weggelegd om het te kunnen, velen zijn teveel bezig met idd de techniek of met performen etc.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ (al doelde ik meer op instrumentale muziek)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat werkt exact hetzelfde, van binnen en buiten leren spelen en daarna techniek e.d. vergeten of althans niet meer bij nadenken en spelen maar. Ik zei idd zingen maar dat komt omdat dat mijn hoofdinstrument is.
Ik denk dat je daar niet teveel over moet nadenken, en ook niet moet gaan proberen al dat "gevoel" te gaan overbrengen. De kans is dan namelijk groot dat het geforceerd gaat klinken. Het laten doorklinken van je gevoel in muziek gaat automatisch.

Als je een liedje mooi vindt, het ontroert je, het maakt je blij, of wat voor emotie of gevoel er ook bij komt kijken, dan kan het bijna niet anders, dan dat als je dat liedje zingt, je automatisch laat merken wat je van dit liedje vindt, en welk gevoel het je geeft.

Natuurlijk moet je wel een technische basis hebben, d.w.z. zangkwaliteiten om dat gevoel over te brengen. Als je die kwaliteiten hebt, dan kom je, door alles te gaan beredeneren niet zo ver. Gewoon jezelf zijn, een beetje lef hebben, je niets van je omgeving aantrekken, en zingen wat je voelt. Dat is alles ;-)

l
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mooi antwoord + (al doelde ik meer op instrumentale muziek)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De stem is ook een instrument Cindy, het antwoord kan je net zo goed betrekken op gitaar of piano of blokfluit...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Precies! RoadRunner geeft het antwoord zoals ik het had willen geven. :-)
Dit is niet aan te geven (als dat zo makkelijk zou zijn, zou het ook absoluut niet meer bijzonder zijn).
Muziek componeren gaat van binnen uit, het notenschrift is een soort taal welke te leren valt. Ook de harmonie valt te leren (het is een taal met bijbehorende grammatica). Echter het schrijven van een gedicht is niet voor iedereen weggelecht, net zo als een gevoelig muziek stuk schrijven. Dit noemen de meeste mensen "kunst" uitgevoerd door een "kunstenaar". De basis is te leren, maar de rest zul je echt zelf moeten voelen en dan voor andere naar buiten kunnen brengen. Als dit niet vanzelf komt zal het hoogstwaarschijnlijk nooit wat worden.

Toegevoegd na 3 minuten:
De grote Count Basie heeft eens gezegt "het gaat hem niet om de noten welke je speelt, maar het gaat om de noten welke je niet speelt".
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Daar dachten grote componisten in het verleden anders heel anders over :)