Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is muziek een bètavak?

Mijn pianoleraar heeft dat wel een gezegd. Maar ik zou juist denken dat het meer een 'creatief' iets is. Zelf ben ik wel meer een bètapersoon maar ik ben geen prof-pianospeler. :)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
586

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

De bètavakken (biologie, scheikunde, wiskunde, natuurkunde) zijn ook de zogenaamde exacte vakken.
De definitie hiervan is alles dat volgens wetenschappelijke regels te beschrijven valt. Bij de exacte vakken leer je hoe je dingen moet bewijzen, beschrijven en ook zelf kunt uitvinden.

Muziek is op school een extra vak, hoewel je er op sommige scholen wel examen in kunt doen. Maar muziek is niet iets dat je met wetenschappelijke regels kunt beschrijven. Je kunt ook niet wetenschappelijk bewijzen waarom de ene muziekstroming meer aanslaat dan de andere, of waarom niet iedereen emotioneel geraakt wordt door dezelfde soort muziek.

Muziek is meer dan alleen maar wat noten op een toonladder of een notenbalk. Dan is het inderdaad heel klinisch en misschien ook wel exact. Maar muziek moet van binnenuit komen, je moet het voelen als je muziek maakt. En ook moet je muziek van binnen kunnen voelen als je ernaar luistert. En dat is zeker niet exact!!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Muziek (als in geluid zelf) is een onderdeel van natuurkunde... misschien bedoelde hij dat?
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding