Het onderzoek over sigarettenfilters waarnaar verwezen wordt, is een kunstproject.
Dat maakt de resultaten niet per se ongeldig, maar het is geen wetenschappelijk onderzoek.
http://www.trouw.nl/nieuws/economie/article1707864.ece

De enige sigarettenfabrikant die zegt dit toe te passen, is een Griekse. Dat geeft aan dat het dus wel gebeurt, maar of het op grote schaal gebeurt?

Bedenk ook: in veel meer producten dan je denkt zit gelatine, en in heel veel producten zit varkenshemoglobine (op voedingswaren staat dat in dat geval altijd aangegeven in de ingrediëntendeclaratie).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Broodje aap verhaal, wellicht om mensen angst aan te jagen die geen varkensproducten willen of mogen eten/gebruiken.

Er is ook geen toegevoegde waarde voor de werking van die producten om dit toe te voegen.

Verder komt dit voort uit hoe voorzichtig bv moslims moeten zijn met eten omdat er verborgen varkensonderdelen zitten in producten waar je het niet verwacht zoals lijm van postzegels of gelatine.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Of 't een Kwakkel is weet ik niet, een fabel wel!

Er wordt soms beweerd dat het schuim op een kopje senseokoffie ontstaat doordat er varkensvet aan de koffie is toegevoegd. Het cremelaagje is echter gewoon een laagje geblazen belletjes dat ontstaat doordat een klein straaltje koffie met hoge snelheid in een gepatenteerde schuimkamer wordt gesproeid met een aantal pennetjes erin. Doordat de koffie tussen deze pennetjes doorschiet komt er lucht in de koffie. Vervolgens loopt de koffie het kopje in, en het laatste restje, dat nog zo'n 15 seconden nadrupt, zorgt voor het cremelaagje