Zoals alle teksten van Leanord Cohen is ook de ze poetisch en associatief.

Het gaat over David, die muziek maakt voor Saul om hem te kalmeren, en over teleurstelling in menselijke relaties, En uiteindelijk blijft er niets anders over dan, ondanks alles, de Heer te prijzen = Hallelujah.

http://www.azlyrics.com/lyrics/leonardcohen/hallelujah.html

Toegevoegd na 56 seconden:
And even though
It all went wrong
I'll stand before the Lord of Song
With nothing on my tongue but Hallelujah
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
eigen levenservaring
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zo is het!!
Dit zegt Wikipedia erover:

Het kostte Cohen naar eigen zeggen een jaar om Hallelujah te schrijven.[1] Hij zou in de loop der tijd meer dan tachtig coupletten hebben geschreven.[2] Het nummer behandelt volgens Cohen de verschillende manieren waarop "Hallelujah" (Hebreeuws voor "Prijst God!") gebruikt kan worden.

De tekst staat vol met bijbelse verwijzingen naar onder andere de liefde tussen David en Batseba en tussen Simson en Delila. De grote dankbaarheid die de man vervult ten opzichte van God wordt verwoord met het Hallelujah. Later wordt ook het onbegrip van het verliezen van deze grote liefde met dezelfde term geduid.

Uit het dubbelzinnige en ironische gebruik van het Hallelujah spreekt de onmacht die de mens in zijn leven ervaart. In de gang van afhankelijkheid gaan barmhartige warmte en eenzame koude hand in hand. Het verweven van deze paradox in een liefdesgeschiedenis zou het nummer universele herkenbaarheid geven.

Latere versies van Hallelujah zijn meer seksueel van aard en zoomen vooral in op de relatie tussen David en Batseba.

De Engelstalige Wikipedia gaat er nog wat dieper op in, zie link.
rose
13 jaar geleden
over iemand die een akkoord (muziek noten) uitvindt, en dat akkoord is alleen geschikt voor de beste muziek, met de mooiste tekst
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Prijs god/jaweh/jehovah