wat betekent (red.) ?

In tijdschriften kom je dit vaak tegen en vroeg me af waar het voor staat. Kon het op het internet niet vinden.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
59.8K

Het beste antwoord

Red. is een afkorting voor redactie. In een krant of tijdschriftenartikel betekent het in de regel dat hetgene wat daar wordt gezegd of beweert (veelal tussen haakjes( geen uitspraak is van de oorspronkelijke schrijver of spreker of geinterviewde, maar later, als soort toelichting, uitleg of aanvulling, er bij is gezet door degene die het stuk heeft geredigeerd.

Wanneer je dus een interview ofzo leest met iemand, of een samenvatting van een boek, en er staat een stukje (meestal tussen haakjes) gevolgd door red. , dan moet je dat zien als een soort toelichting op het daarvoor geschrevene, dat geen onderdeel van het oorspronkelijke verhaal / artikel was).

Bijvoorbeeld een bekende figuur vertelt iets over zichzelf, en komt met de zin "Toen Karin overleed, was ik ...blablabla." Misschien ken je de man niet en behoeft die uitspraak enige toelichting. Zo staat er dan bijvoorbeeld "Toen Karin (zijn hond - red.) overleed...."enz.

Toegevoegd na 33 seconden:
Tjemig de pemig, je krijgt hier soms niet eens de tijd even iets uit te leggen of er staan alweer twintig antwoorden tussendoor.....pffff
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vroeg me ook al af hoe een vraag als dit 7 antwoorden nodig kon hebben, blijkbaar is het hebben van het 1e antwoord zo belangrijk dat het nergens op mag slaan. Jouw antwoord is wel het uitgebreidst en heeft als enige een duidelijk voorbeeld, sowieso het beste!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat de vragensteller niet geholpen was met alleen de mededeling 'red betekent redactie' maar ook wil weten waar dat dan op slaat. Vandaar dat het typen even duurde en ik het ook laat staan, omdat ik die uitleg in verdere antwoorden ook mis. (Ik heb me dit namelijk ook heel lang afgevragd, al was ik wat jonger. Voor ik begreep wat SIC betekende was ik nog wel heel wat jaartjes verder, en was ik ook niet tevreden geweest met een volledige terminologie van de afkorting, want dat zegt niks.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is ook altijd een fijne van je antwoorden, Marleen. Ze zijn helder doordat er een goede uitleg bij staat. +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja maar haastige spoed is zelden goed;)

Andere antwoorden (6)

Toegevoegd door de redactie.......
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
redactie afgekort
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in dat geval heeft de redactie van het blad of de krant er iets aan toegevoegd. Vaak een extra uitleg over een gegeven uitspraak oid.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Toevoeging, verbetering of verklaring van de redactie van het artikel, dus niet zo door de oorspronkelijke auteur of spreker zo gezegd. Bijvoorbeeld als een een stukje uit een zin weergeven waar "hij" in staat, dan verklaard de redactie met wie die "hij" bedoeld wordt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als een redacteur iets ter verduidelijking toevoegd aan de bijvoorbeeld een intervieuw dan zet hij dit erachter om aan te geven dat dit geen citaat is maar iets ter verduidelijking.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
wellicht kan onderstaande link je in het vervolg, als je een afkorting niet herkend, verder helpen. Red. betekent in ieder geval redactie, redacteur, wat duid op het feit dat dit door de redactie is toegevoegd