Hoe verloopt het drukken van een ochtendkrant?

Hoe laat zakken de meeste ochtendkranten, hoeveel tijd is er vervolgens om te drukken en hoe wordt ervoor gezorgd dat de kranten op tijd op stations en in de winkels liggen? Het lijkt me een nogal hectisch karwei!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
5.6K

Het beste antwoord

De ochtendkranten worden tegen 23:00 gedrukt.
Het drukproces eindigt om 04:00 ongeveer, maar dat is afhankelijk van het nieuws.
Als er belangrijke ontwikkelingen plaatsvinden (zoals uitslagen van verkiezingen of bijvoorbeeld zoals met de dood van Michael Jackson).
Het drukproces van de kranten vindt plaats (machinaal) in de drukkerij.

Vanuit de drukkerij worden de kranten gedistribueerd naar uitdeel-posten, waar de krantenbezorgers wachten om de krantjes , huis-aan-huis, bij tankstations, bedrijven en trein/metro stations te bezorgen.
Het bezorgen van de ochtendkrant dient te gebeuren voor 07:00

Als de krant is verlaat, moeten zowel de vervoerders als de bezorgers iets sneller te werk gaan om de krant alsnog op tijd in de brievenbussen te krijgen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De grote landelijke ochtendbladen drukken de krant in edities. De eerste editie wordt naar de verst gelegen gebieden gebracht zoals zeeland limburg groningen en friesland. Hier worden de kranten naar distributie centrums gebracht waar deze weer met kleinere auto's verder worden verspreid. Daarna wordt de tweede editie gedrukt die dan weer in de rest van nederland wordt verspreid op de zelfde wijze.