Wat is het precieze verschil tussen pijlers en genres van bijvoorbeeld een magazine?

Een magazine heeft het beiden en lijken ook erg op elkaar, maar wat is nou het verschil. Het is voor morgen een tentamen vraag, maar ik heb niet echt een goede uitleg en weet het precieze verschil niet.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
5.7K

Antwoorden (1)

De pijlers en het genre zeggen allebei iets over een tijdschrift. Maar het genre is meestal in één woord aan te geven. B.v. roddelbladen (Prive, Weekend), Opiniebladen (HP-de Tijd, Elsevier), lifestyle-, computer-, hobby-, en sporttijdschriften.

Als de pijlers van een tijdschrift worden aangegeven wordt het een veel langer verhaal. Er wordt dan vrij nauwgezet beschreven, wat het doel is van het blad, en waar wel en niet over wordt geschreven. Je komt dan achter de identiteit van het tijdschrift.

Hieronder 2 voorbeelden van de pijlers van de Viva en Autoweek/Autosport

http://www.sanoma-adverteren.nl/nl-web-Onze_media-v-Viva-online-Profiel-Pijlers.php
http://www.sanoma-adverteren.nl/nl-web-Onze_media-a-AutoWeek_AutoSport-Print-Profiel-Pijlers.php

Die informatie is interesant voor lezers (abonnees) maar nog veel belangrijker voor adverteerders. Een adverteerder zal eerst kijken naar het genre, dan naar de doelgroep en het bereik van het tijdschrift, en vervolgens zal hij zeer geinteresseerd zijn in de pijlers van het tijdschrift, om zo doelgericht mogelijk te kunnen adverteren.

Als blijkt in de pijlers van b.v. een vrouwenblad, dat er veel wordt geschreven over avontuurlijke vakanties, dan is het misschien voor een fabrikant van trapliften of scootmobielen niet zo interessant om in dat blad te adverteren.