Wordt het zesde zintuig gecontroleerd door bijv. een notaris?

Als ik zie wat ze weten aan de hand van een foto moet je wel geloven dat ze meer weten dan wij.

Tenzij er informatie wordt doorgespeeld voordat ze op locatie zijn.

Is er dus enige vorm van onafhankelijk controle?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Televisie

Het beste antwoord

Er is geen onafhankelijke controle.

Daar gaat het ook helemaal niet om bij dit programma. Het gaat om het vermaak, het gaat om het trekken van zoveel mogelijk kijkers.

Als je met controle meer kijkers zou trekken dan zonder, zou er meteen controle komen. Kennelijk worden zonder controle meer kijkers getrokken dan met controle - een feit dat op zich al te denken geeft.

Hoe het komt dat de deelnemers zo veel lijken te kunnen, daarnaar kunnen wij slechts raden. Een paar veelgehoorde mogelijkheden zijn puur bedrog, en zorgvuldige selectie.

Met selectie bedoel ik dat je altijd wel eens hebt dat er toevallig iets goed wordt geraden. Als je daarna alleen die fragmenten uitzendt waarin goed wordt geraden, lijkt het voor de kijker net alsof er *altijd* goed wordt geraden. Maar de mislukkingen krijg je nooit te zien.

Een andere mogelijkheid is wat ooit is gedaan bij iemand die zich zogenaamd haar vorige leven herinnerde. Die zou precies moeten weten hoe ze van het dorp waar ze toen woonde, naar het kasteel moest lopen.

In werkelijkheid had ze geen idee. Ze werd ergens neergezet, en liep prompt de verkeerde kant op. Daarop werd de camera stopgezet, de vrouw kreeg te horen waar het kasteel lag, de camera werd weer aangezet, en de vrouw liep nu de goede kant op.

De kijker zag alleen dat de vrouw ergens werd afgezet, en dat ze meteen de goede kant op liep. Tja…

Als de dingen die in Het Zesde Zintuig worden getoond, zouden worden gecontroleerd, zouden die mensen een gigantische sensatie veroorzaken - het zou namelijk de allereerste keer zijn, dat zulke "gaven" zouden worden gedemonstreerd. Daarmee zouden ze meteen heel wat prijzen kunnen winnen, ter waarde van meer dan een miljoen - zie de bovenste Bron hieronder voor een lijst.
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Nee, die controle is er niet. Vandaar dat er ook nooit te zeggen is, of het echt is, of dat we bij de neus worden genomen.
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
Iedereen wordt gefopt in dit soort programma's.
Goedkoop volksvermaak maar als je erin geloofd moet je vooral blijven kijken.