Waarom staat het geluid van ned 1,2,3 aanzienlijk lager dan de commerciële zenders?

Zodra ik van ned 1,2,3 overschakel naar rtl 4 of een willekeurige andere zender, moet ik het geluid van de publieke omroep vaak 25-30% harder zetten om hetzelfde volume te bereiken.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Televisie
8.2K

Het beste antwoord

Sorry voor het verhaal maar ik denk dat ik het redelijk leesbaar hebt gehouden:

Men spreekt van een maximaal geluidsniveau: 0db.
Dit is dus wat er dus aan maximaal geluidsniveau op de zender geknikkerd word. Hoe hard het thuis klinkt hangt dus af hoe hard je je TV hebt staan.

Alle andere geluidssterktes worden hiervan afgeleid (bijvoorbeeld -9dB). Nu is het zo dat het verschil tussen de zachtste geluid (fluisteren, bladergerispel, wind etc. en het hardste geluid (bijvoorbeeld explosies) de 'Dynamiek' wordt genoemd. Nu is het zo dat als je kijkt naar reclames, elke adverteerder zijn advertentie zo duidelijke mogelijk (lees 'luid') op de zender wilt hebben.
Deze worden dan ook meteen op 0dB uitgezonden waarbij OOK nog eens zo is dat er nagenoeg geen dynamiek aanwezig is. Men noemt dit 'compressed' ofwel gecomprimeerd geluid. Dit is vooral vervelend als je een film zit te kijken waarbij een normaal dialoog op zo'n -12dB wordt gevoerd en vervolgens de reclame met 0dB in-gestart wordt (op explosieniveau dus!).

De Publieke omroep heeft daar (vrij recentelijk trouwens) een aanpassing op gedaan na veel klachten. De commercielen zijn gewoon doorgegaan met de 0dB regel. vandaar het verschil.
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Ze zijn een beetje minder schreeuwerig en wat meer op inhoud gericht; Praten is minder luid dan schreeuwen :D
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zit een officiële grens aan het geluid van de uitzendingen en reclames.

De max wordt bereikt door commerciële zenders in de reclames terwijl publieke omroepen de max niet opzoeken maar op een prettig constant geluid blijven zitten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eigenlijk zou de vraag andersom gesteld moeten worden.
Waarom staat het commerciële geluid zo veel harder enz...
Mijn idee is,dat naar degenen die het meeste geluid produceren beter en vooral meer geluisterd wordt. Ook al is het kwalitatief een stuk minder. Dat zie je ook in de politiek en hier is het net zo.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ben het met Moolkeesje eens dat de vraag andersom gesteld moet worden: waarom staat het geluid van de commerciëlen aanzienlijk harder dan dat van de publieke omroep? Een 'normaal' volume dat geen pijn doet aan je oren zou de regel moeten zijn, herrie die de pijngrens overschrijdt de uitzondering.

De reden waarom de commerciële zenders hun geluid zo hard zetten is - vermoedelijk - dat ze denken dat 'het grote publiek' dat lawaai prettig vindt. Of misschien is 'het grote publiek' wel doof geworden van alle herrie (niet alleen op radio en tv maar ook in uitgaansgelegenheden, in winkels enz. staat de muziek steeds harder) en moet het volume steeds hoger om nog iemand te kunnen bereiken.