Waarom hebben we tegenwoordig zoveel reality shows zoals popstars Holland got talent ?

Als het ene seizoen van popstars/xFactor is afgelopen begint hij alweer met een nieuw seizoen. En na een jaar horen we toch niks meer van de zanger/zangeres. je hebt de laatste tijd alleen maar van die programma's op tv.

Toegevoegd na 42 minuten:
Sorry ik bedoel talenten jachten.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Televisie
1K

Het beste antwoord

Na de steeds verder gaande series : Gluren bij de buren (eerst die opgesloten mensen, die nog geen neus konden snuiten zonder dat dit werd geregistreerd, en toen het op de voet volgen van mensen, die je normaal gesproken nauwelijks boeien, zoals zangers en voetballers, en nu gehandicapten uit Amerika geïmporteerd, omdat Nederland uitgemolken is), is het nu de beurt aan het publiekelijk op je bek gaan tijdens het schaatsen, dansen of auditie doen, waarna het handjevol twijfelachtig getalenteerden dan elkaar nog in een finale bevechten, beoordeeld en afgezeken door zichzelf erg geslaagd vindende figuren.

Natuurlijk zijn er een paar echte (onvermoede en tot dan toe miskende) talenten het voetlicht terecht ingetreden, zowel hier in Nederland als zeker in GrootBrittannië.

Ik ben benieuwd, wat de volgende trend zal zijn : we hebben het koken al tot kotsen toe gehad, het kleren ontwerpen, het model-zijn, en iedere winnaar van al die winnaar-races zijn de volgende dag vergeten, of als oud papier in de kattenbak beland. Ook de onbewoonde eilanden of hun bewoners en eetgewoonten hebben we gehad, en de 'ik moet afvallen, aankomen, of verbouwd worden'-programma's.

Het valt allemaal onder de noemer : zinloos tijdverdrijf, onschuldig, 'gezellig', en net zo min neer te leggen als een opengemaakte zak chips....

Consumeren en meer consumeren, en dan verveeld kijken naar de reklame, die aanzet tot nóg meer consumeren : het gaat, zoals eigenlijk bij heel veel in onze materialistisch-ingestelde wereld, om geld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Popstars en X-Factor zijn geen realityshows. Realityshows volgen personen in hun dagelijkse leven.

Toegevoegd na 17 minuten:
Kijkcijfers zijn heilig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat het nog genoeg kijkers trekt.

Popstars had afgelopen vrijdag rond de 950.000 kijkers. Holland's got Talent had bijna 1.400.000 kijkers! Wanneer dit soort cijfers drastisch zullen zakken, zijn we snel van deze programma's af!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zoals hierboven al staat, er is een verschil tussen reality shows en talentenjachten. Mocht je alleen talentjachten bedoelen (trouwens, geldt uiteraard ook voor reality shows), er zijn drie dingen waardoor men er zoveel maakt:

- Kijkcijfers (groter marktaandeel)
- Kijkcijfers (meer reclame-inkomsten)
- Kijkcijfers (populariteit)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit zijn over programma's waar niets meer aan hoeft te gebeuren in het programma concept.
Het zijn avondvullende programma's waar het hele gezin naar kan kijken.
En zijn programma's die op tv goed bekeken worden of door de tv-producent besloten dat wij er veel naar kijken.
Vaak als je 1 aflevering gezien hebt dat wil je zien wie er wint of hoe het verder afloopt.
Dat hopen de producenten juist op.

Weet dat er een verschil is tussen een reality show of een talentenjacht zoals popstars de x-factor of hollands got talent.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat de kijkers het blijkbaar helemaal geweldig vinden.
Dus zolang het 'verkoopt', zullen ze dit soort programma's uitmelken tot het uiterste.
Er zal tot de laatste snik een zoveelste act op hetzelfde thema worden bedacht.
Het nieuwste concept:
'Sterren zakken door het ijs'.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op het moment dat de kijkcijfers dramatisch zijn, kun je erop rekenen dat ze de stekker uit het programma trekken, als is het midden in het seizoen.

Maar zo lang mensen naar die programma´s blijven zappen, zullen mensen blijven kijken (boycotten dus :) ).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat er nog genoeg aan wordt verdient, en dat bepalen de kijkcijfers. Zoling er niet een nieuw format is bedacht blijft men het talentenjachtje spelen nog flink uitmelken.
En zolang er nog genoeg mensen te vinden zijn die beroemd willen worden of gewoon een keer met hun kop of de tv willen komen kunnen er nog wel wat van de shows gevuld worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zal wel goed aan worden verdiend, anders doen de commercielen het niet. Uitbuiting noem ik het. Alleen heb ik deze keer wel gekeken en het heel aardig gevonden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
omdat de kijkers het geweldig vinden en de kijkcijfers erg hoog liggen.