Hoe vertaalt een doventolk de engelse tekst?

Bij de top2000 is soms een doventolk.
Ik vraag mij dus af of de Engelse tekst zo wordt uitgebeeld of de vertaalde Nederlandse tekst. Gezien gebarentaal ook per land verschild

een jaar geleden
in: Televisie

Antwoorden (1)

De doventolk vertaalt de Engelse tekst eerst in het Nederlands en beeldt deze dan uit.
Om het goed te doen, moet de tolk kijken welke gebaren daarbij horen en daarna moet het nog op de muziek passen. Niet alleen de woorden moeten overkomen, ook de muziek en de sfeer van het liedje wil de tolk overbrengen. Als er een lange uithaal in een nummer zit, wordt een gebaar langer gemaakt en als een lied krachtig wordt gezongen wordt er bijvoorbeeld intenser gewerkt met hun hele lichaam.
SimonV
een jaar geleden