Wat is de vakterm voor een muziek aan het eind van een tv programma?

Als een tvprogramma loopt heb je een leader, met herkenningsmuziek. Maar hoe het in vaktermen de muziek aan het eind van een programma?

een jaar geleden
in: Televisie
1.6K
Pieterke
een jaar geleden
De leader wordt ook wel de begin tune genoemd en op het eind hoor je de eind tune.
allesweter
een jaar geleden
Dankjewel voor dit antwoord
Antoni
een jaar geleden
@Pieterke, @allesweter, dat zal dan 'begintune' en 'eindtune' zijn, dus zonder spaties. In het Engels gebruikt men spaties tussen delen van samengestelde woorden, in het Nederlands niet, of zelden. Omdat er gevraagd wordt naar een precieze vakterm, vermeld ik hier de juiste schrijfwijze.
Pieterke
een jaar geleden
@Antoni: Bedankt. Ik zat al te twijfelen. Ik krijg een punthoofd van al die spellingsregels van tegenwoordig.
BonBonvanJohn
een jaar geleden
men zegt ook wel intro en outro voor begin en eind van een programma

Antwoorden (2)

Dat is de eindtune.
Toegevoegd op 04 juli 2022 17:18: bron
een jaar geleden
De herkenningsmelodie aan het begin van een tv-programma heet: tune of begintune. Ook wel: jingle of leader genoemd. De aan het begin vertoonde opsomming van de namen van acteurs heet: begintitels. In Vlaanderen: begingeneriek.
De herkenningsmelodie aan het eind heet: aftitelingstune. De aan het eind vertoonde opsomming van de namen van acteurs (en evt. andere medewerkers) heet: aftiteling of eindtitels. In Vlaanderen: eindgeneriek.
Het woord eindtune is niet gangbaar (= komt niet voor in Van Dale)..
Bron: Van Dale.
een jaar geleden
Pieterke
een jaar geleden
@SentWierda. Het woord eindtune komt dan wel niet in de Van Dale voor maar het wordt wel heel vaak gebruikt, ook op internet soms zelfs op de radio en je ziet het hier ook vermeld: https://nl.wiktionary.org/wiki/eindtune
Dan kun je m.i. niet zeggen dat het woord niet gangbaar is.
Verder een prima antwoord.
SentWierda
een jaar geleden
@Pieterke. Ik heb (ook tot mijn verbazing) geconstateerd dat het woord eindtune niet voorkomt in Van Dale - nu niet en vroeger niet.
De gedachte dringt zich op dat het woord tot nu toe over het hoofd is gezien....