Wat vinden jullie van de tekenfilms waar onze koters naar kijken?

Ik zit net een aflevering van barbapapa te kijken. In deze aflevering bouwen de barbapapa's huizen in de vormen van nummers omdat de postbode de huizen niet uit elkaar kan houden. Waar het dus op neer komt is dat de postbode niet gekwalificeerd is voor en postbodevak en dus de klanten (mensen die post ontvangen) zich moeten aanpassen door andere huizen te bouwen.
Als ik de smurfen kijk zie ik gargamel in een pentagram staan en duistere krachten uit de onder wereld aan het oproepen. Kortom:

Willen we dat onze kinderen opgroeien met deze "verborgen" boodschappen / beelden? en wat vinden we er eigenlijk van dat dit alles in tekenfilms zit?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Televisie
1.9K

Antwoorden (11)

Klopt, is allemaal vervuiling waar ze niets aan hebben...
Waarom is het peil zo laag?

Heel goede vraag...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De meeste tekenfilms zitten vol met achterhaalde moralistische boodschappen die geen recht doen aan de werkelijkheid. Sowieso is het best wel eng dat door middel van tekenfilms onze jeugd met een bepaald beeld worden geindoctrineerd met soms vreemde boodschappen. Goed uitkijken dus, als je kleine kinderen hebt!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Zo hard ik het nog niet bekeken. Vooral dat van de barbapapa's, lijkt me niet stroken met het marketing-inzicht dat de klant gelijk heeft.

Ook dat van de smurfen had ik niet verwacht. Maar, heb je al eens overwogen dat de barbapapa's daar ook achter zitten? Ze kunnen immers worden wat ze willen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Hahaha, hij is scherp :)
helemaal mee eens.
Kijk maar hoe de tekenfilms als propaganda gebruikt zijn tijdens de oorlogen.
En dan hebben we het nog over boodschappen die we waar kunnen nemen.
Zo is al lang bewezen dat als je flitsen van bijvoorbeeld snacks laat zien tijdens een film we massaal aan de snack gaan dus wie weet wat voor een onderbewuste boodschappen ze ons nog meer voor kunnen schotelen.

Als antwoord op je vraag zeg ik dat helaas het geweld en de boodschappen zo ingeburgerd zijn dat we ze gewoon consumeren sonder dat het nog echt opvalt.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Je hebt wel heel oude voorbeelden gepakt. Ik keek gewoon X-men en spiderman toen ik klein was, waar de goeden altijd winnen en de slechten opblazen. Niets moralistisch geneuzel, gewoon doodmaken die hap.
Pokemon daarentegen zit juist helemaal vol met goede morale boodschappen; laat je vrienden niet in de steek, je vrienden zijn veel waard, etc etc, alles over vrienden.

Barbapapa verschaft je kinderen wel het inzicht dat een opleiding belangrijk is; ze leren namelijk dat als ze niet opletten op school dat ze zo maar postbode zouden kunnen worden.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dat van die barbapappa maakt echt niet veel uit. De kinderen snappen dat nog niet allemaal. 'T gaat er daar waarschijnlijk meer om dat ze leren tellen.

Dat van die duistere krachten bij de smurfen: daar moet je eigenlijk wat ouder voor zijn. Dat vind ik inderdaad niet zo goed voor de kleinsten. 'T wordt wel gekoppeld aan iemand waarvan de kinderen weten dat 't geen goeierik is. Dus dan kunnen ze misschien ook de link maken dat 't oproepen van duistere krachten hoort bij slechterikken.

Verder zie je op Jetix bijvoorbeeld zaken als Power Rangers. Ook veel andere tekenfilms bevatten geweld. Dat zouden ze van mijn gewoon mogen verbieden. (Of na 20.00 uitzenden, zodat de kleintjes dat niet zien.)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Gelukkig heb ik die kijkkast 10 jaar geleden al op straat gezet, dus mijn 3 zonen worden daar iig niet door beinvloedt.
Natuurlijk kijken ze wel eens naar bewegende beelden, maar die heb ik dan uitgezocht/opgezet op pc of laptop en zijn (meestal) pedagogisch verantwoord.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Uit nieuwsgierigheid, wat was 10 jaar geleden de druppel om de tv eruit te zetten?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Hij ging kapot en ik ben toen gaan relativeren wat de toegevoegde waarde was.
Mijn vrouw en ik kwamen beide tot de conclusie dat die er eigenlijk niet was.
Het koste ons een hele avond en aan het eind keken we elkaar aan en vroegen ons af wat we nu eigenlijk gewonnen/geleerd hadden. beide vonden het een weggegooide avond. Laatst heb ik wegens een verhuizing weer eens gekeken. (aanbod 30 dgn gratis digitenne, ik heb 'm na 15 dgn teruggestuurd)
Bij bijna alle praatprogramma's denken ze dat ik achterlijker ben dan een varken (en dat is een krulstaart) en een film van 1,5 uur weten ze uit te smeren over 2,5 uur, daar ga ik mijn tijd niet aan geven.
Wij kijken geregeld een film, als ik het nieuws met beeld tot me wil nemen krijg ik altijd het laatste nieuws via m'n pc. Verder is er eindelijk weer tijd om te lezen en te praten.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Duidelijk. Moedige beslissing.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
valt erg mee, zet 'm maar eens ergens op zolder, het zal even wennen zijn, maar je krijgt er zo veel tijd en plezier voor terug
Mijn zusje bijvoorbeeld: Er komt steeds een tekenfilm op tv op nickelodeon en daar zeggen ze steeds in: ik haat je! Mijn zusje is 3 jaar en zegt niks anders tegen iedereen dan '' Ik haat je!'. Ik vind het wel beïnvloedbaar. Verder heb ik nog een filmpje gezien op Youtube dat verbannen is uit Amerika. Het is een fimpje waarin duidelijk gemaakt word dat god 'satan' is, dit was overigens een tekenfilm voor kinderen. zie bron;
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Daar gaan kinderen nachtmerries van krijgen... oeffh
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
ja idd lijkt mij ook, niet normaal meer dit
Onlangs ving ik een gesprek op tussen mijn nichtje en haar vriendinnetje. Het ging er over dat als zij maar iets heel slijmerigs vroegen en dan met hun ogen knipperden, ze dan voor elkaar zouden krijgen wat ze graag wilden. Want dat werkte bij Totally Spies ook.
Ik heb ze toen maar even de grondbeginselen geleerd hoe je echt iets aan iemand vraagt...
En dan denk ik toch maar heel graag terug aan Barbapappa, die er was toen ik opgroeide en waar het helpen van een ander toch nog steeds de boodschap is (en volgens mij dus niet de dommigheid van de postbode).
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Sponge Bob: Geweldig!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
nou, die voorbeelden die je noemt vind ik reuze meevallen.
Barbapapa: dat is als grap bedoelt waar gaat het over zeg!
Smurfen: ben niet christelijk, dus hij doet maar :p

Neem dan die huidige tekenfilms:
Pokemons en weet ik veel wat voor figuren elkaar de hersenen inslaan, nee dat is lekker.