Is het nieuws altijd de waarheid?

Het Nieuws zoals "NOS" Enzo, is dit altijd de waarheid? Want het kan toch ook dat er een heel ander verhaal is dan dat het daadwerkelijk is?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Televisie

Antwoorden (5)

Klopt, het nieuws is niet zonder meer 100% waar. Er worden bv vaak nuances weggelaten om een bericht schokkender te maken, of er wordt geen goede navraag gedaan. Sommige media zijn wel betrouwbaarder dan andere, maar je kunt er altijd vanuit gaan dat er meer aan het verhaal zit dan men vertelt.

Deze: http://zembla.vara.nl/Nieuws-detail.2624.0.html?&tx_ttnews%5Btt_news%5D=48937&cHash=0b5ab63c472536081b159979646f1115 docu van Zembla is wel veelzeggend.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In de meeste gevallen wel. Mocht er veranderingen rond een item plaatsvinden, dan vermelden ze dat als een verkeerde berichtgeving.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee hoeft niet perse hoor.

Voorbeeld:

Me vader is inspecteur van de politie en als er bijvoorbeeld nieuws is over een liquidatie of iets dergelijks dan zegt hij vaak dat het niet klopt, of dat het anders is.

Nu is dit maar een simpel voorbeeld, maar ja dat betekend dus wel dat het nieuws niet altijd waar of gelijk hoeft te zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vaak heb je 3 verhalen.
1. De ene kant van het verhaal
2. De andere kant van het verhaal
3. Wat er echt gebeurt is

Wat ik probeer te zeggen is dat je verhalen vaak van verschillende kanten kunt bekijken. Het meeste dat de NOS verteld is natuurlijk gewoon waar, aangezien ze vaak doelen op feiten. De NOS kiest geen kant, en zal zich altijd zo neutraal mogelijk te gedragen. Heel af en toe komt de NOS terug op fouten die ze gemaakt hebben, maar dit komt zelden voor.

Conclusie: Het meeste dat de NOS verteld is waar, maar iedereen zelfs de NOS maakt fouten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Niets is per definitie DE waarheid.
Wanneer je een nieuwsbericht ziet/leest/hoort, moet je beseffen dat zo'n bericht geselecteerd is uit het uitgebreide aanbod van allerlei nieuwswaardige dingen, de gebeurtenis beschreven wordt voor de kijker/lezer/luisteraar, en afhankelijk van de nieuwsverstrekker kan er nog een interpretatie aan gegeven worden - soms wat onopvallend, soms heel opvallend.

Ter illustratie een simpele omschrijving plus de dingen die je daaruit kunt halen, afhankelijk van je focus:
Jij en ik lopen samen over straat. Ik zie een nieuwe bakker, jij ziet een nieuwe kledingwinkel. Tegelijkertijd ziet Piet ons samen lopen.
Afhankelijk van je keuzes, is dan het nieuws dat er een modewinkel bijgekomen is, een bakker, dat het beter gaat met de economie want er zijn twee nieuwe winkels, of misschien is de vraag of jij en ik samen iets hebben, of wat Piet daar op dat tijdstip deed. Of is Piet misschien de bakker of de kledingverkoper? Of een partner van jou of van mij?
Het zou zelfs zo kunnen zijn dat jij of ik beroemd zijn en Piet een fotograaf. Of Piet blijkt een alibi omdat ik verdacht word van moord.
Enzovoorts: al die verhalen kunnen waar zijn, op basis van dat simpele '3 mensen zijn in een straat'. Het ligt er maar aan welke info de verteller heeft - en welke info z/hij weg wenst te laten.
Daar moet je je altijd van bewust zijn.