Niets is per definitie DE waarheid.
Wanneer je een nieuwsbericht ziet/leest/hoort, moet je beseffen dat zo'n bericht geselecteerd is uit het uitgebreide aanbod van allerlei nieuwswaardige dingen, de gebeurtenis beschreven wordt voor de kijker/lezer/luisteraar, en afhankelijk van de nieuwsverstrekker kan er nog een interpretatie aan gegeven worden - soms wat onopvallend, soms heel opvallend.
Ter illustratie een simpele omschrijving plus de dingen die je daaruit kunt halen, afhankelijk van je focus:
Jij en ik lopen samen over straat. Ik zie een nieuwe bakker, jij ziet een nieuwe kledingwinkel. Tegelijkertijd ziet Piet ons samen lopen.
Afhankelijk van je keuzes, is dan het nieuws dat er een modewinkel bijgekomen is, een bakker, dat het beter gaat met de economie want er zijn twee nieuwe winkels, of misschien is de vraag of jij en ik samen iets hebben, of wat Piet daar op dat tijdstip deed. Of is Piet misschien de bakker of de kledingverkoper? Of een partner van jou of van mij?
Het zou zelfs zo kunnen zijn dat jij of ik beroemd zijn en Piet een fotograaf. Of Piet blijkt een alibi omdat ik verdacht word van moord.
Enzovoorts: al die verhalen kunnen waar zijn, op basis van dat simpele '3 mensen zijn in een straat'. Het ligt er maar aan welke info de verteller heeft - en welke info z/hij weg wenst te laten.
Daar moet je je altijd van bewust zijn.