Waarom zijn niet alle digitale tv zenders van ziggo via de kabel in HD?

Ik merk dat alle commerciële zenders rtl, sbs, Veronica niet in HD zijn, maar nederland 1 tot met nederland 3 en alle overige zenders wel in HD worden uitgezonden. Waarom is dat? Ik heb het dus over digitale kabel tv van ziggo.

een jaar geleden
in: Televisie
4.1K
gvrox
een jaar geleden
Kijk je niet via de ziggo mediabox dan ? De commerciele zenders zijn ook in HD te zien daarop.
popeye
een jaar geleden
@gvrox ik geef heel erg duidelijk aan dat ik digitale zenders via de kabel kijk om te verkomen dat ik deze vraag zou krijgen. Nee, ik kijk niet via de mediabox
gvrox
een jaar geleden
Dan geef je het dus niet duidelijk aan, via de mediabox kijk je ook digitale tv via de kabel. Je kijkt dus direct met je TV waar de coax in gaat, en ik neem aan zonder CI+ module (van ziggo) in je TV ?
TurfGraver
een jaar geleden
Zonder mediabox of CI module ziet u alleen NPO 1, 2 en 3 en Ziggo Sport (kanaal 14) in HD.
popeye
een jaar geleden
@TurfGraver nee dat klopt dus niet helemaal. Ik ga ook aan welke zenders wel in HD zijn en welke dus niet. Mijn vraag was dus waarom de overige zenders niet ook gewoon in HD worden uitgezonden

Antwoorden (2)

Van de zenders die je noemt zitten de HD versies wel degelijk in het signaal van Ziggo, echter zijn deze gecodeerd. Om deze met je TV te kunnen kijken heb je een CI+ module nodig van Ziggo (zie https://www.ziggo.nl/klantenservice/apparaten/ci-modules , en zoek eerst uit of je TV wel geschikt hiervoor is)
De reden zal zijn dat de commercielen niet toestaan dat hun content eenvoudig in hoge kwaliteit 'gratis' bekeken/opgenomen/verspreid kan worden, en natuurlijk wil Ziggo ook wat extra kunnen verdienen door meerdere abonnementniveaus aan te bieden. Dat NPO wel in HD te zien is komt omdat we daar al belasting voor betaald hebben. De overige HD kanalen zijn van relatief lage waarde (wat de content betreft), en dan is het voor Ziggo weer gunstiger om niet zowel de SD (de 'normale'/lage kwaliteit) als HD uit te zenden.
Toegevoegd op 06 juni 2022 06:00: tekst
gvrox
een jaar geleden
popeye
een jaar geleden
Zoals ik al aangaf gaat het om een kabel tv abonnement met digitale zenders via de kabel. Ik heb geen abonnement met mediabox, alles gaat via de kabel. bijvoorbeeld Nickelodeon Discovery national geografic comedy central etc wel in HD. Alleen rtl sbs zenders niet die worden in SD aangeboden.
gvrox
een jaar geleden
Ok, nu zie ik het, Ziggo heeft een product/pakket dat "Kabel TV" heet, naast "TV Start" en "TV Complete". En dat is meteen de verklaring, "Kabel TV" heeft 49 HD zenders en "TV Start" heeft er 66, daar zitten de commercielen bij.
Ziggo zendt een aantal kanalen ongecodeerd door.
https://www.ziggo.nl/televisie/zenderoverzicht/kabel-tv (let op dat RTL4 kanaal 928 is en niet kanaal 4, kanaal 928 is de SD-variant van RTL4)

Tussen die kanalen zitten NPO 1,2,3 HD en een reeks andere kanalen in HD (o.a. comedy- en sportzenders). De commerciële zenders(RTL/SBS) worden ook ongecodeerd doorgezonden, echter niet de HD-varianten. Vandaar dus dat jij een vrij "compleet" pakket aan zenders te zien krijgt ongeacht het abonnement dat je hebt en ongeacht het feit dat je geen extra producten zoals een decoderkastje of CI+module gebruikt met smartcard.

Als je echter betaalt voor een TV-abonnement dat niet https://www.ziggo.nl/televisie/zenderoverzicht/kabel-tv is, maar bijvoorbeeld Ziggo TV Start/Standaard (of duurder) dan heb je de mogelijkheid om de commerciële zenders (RTL/SBS) in HD te zien. Hiervoor moet je dus echter wel 1 van de 2 methodes om gecodeerde kanalen te bekijken in huis halen en installeren.

Methode 1.
Koop of huur (bij je abonnement) een decoderkastje en koop of huur een smartcard. (Denk aan een mediabox).

Methode 2.
Koop of huur een CI+module en een smartcard en doe deze achterin je TV.

Zoals je nu TV kijkt kan je ook geen extra zenderpakketen bekijken zoals Films+Series. Want al die pakketen en extra zenders moeten allemaal via de smartcard gedecodeerd worden.
Zoals je nu TV kijkt zou je denk ik zelfs technisch gezien je abonnement op Internet-Only kunnen zetten, om zo kosten te besparen. Immers de kanalen die je nu bekijkt worden ongecodeerd doorgestuurd.
===
Kortweg:

Als je alleen een kabel in je TV steekt dan heb je niet alle kanalen in HD.
Gebruik je een van de opties met geactiveerde smartcard dan heb je dat wel.
Toegevoegd op 11 juni 2022 20:29: tekst
een jaar geleden
LeonardN
een jaar geleden
Zelf krijg ik overigens niet de SD-kanalen (928 en hoger) te zien, niet met CI+module en ook niet zonder. Als ik mijn CI+module uit mijn TV trek krijg ik dus NPO 1,2,3 dan een hoop foutmeldingen dat die zenders niet in mijn pakket zitten of mijn module/smartcard niet goed zit. Dan krijg ik vanaf ~kanaal 11 weer een hoop zenders te zien.
gvrox
een jaar geleden
@popeye de mediabox is ook gewoon DVB-C, oftewel digitale kabel TV. Er gaat dus gewoon een coax kabel de mediabox in. Voor opnames en replay TV gaat het wel via internet.