In ''Opsporing verzocht'' lijken relatief vaak Noord-Afrikaanse mannen gezocht te worden. Waarom lijkt deze groep oververtegenwoordigd?

Of vergis ik me?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Televisie
1.7K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verander "lijkt" maar in "is".
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je vergist je niet. Maar pas op, je mag niet zeggen dat je dit merkt. Voor je het weet wordt je uitgemaakt voor 'racist' wegens deze simpele observatie.

Antwoorden (3)

Het je alle aflevering bekeken en statistieken bijgehouden?

Misschien valt het alleen maar meer op.

Misschien heeft de redactie wel een haat tegen Noord-afrikaanse mannen.

Misschien wordt europese mannen niet gepakt.

Er kunnen zoveel redenen zijn
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Daar is toevallig vandaag een antwoord opgegeven. Marokkanen zijn statistisch gezien oververtegenwoordigd in de criminaliteitscijfers. De helft van de Marokkaanse mannen tot 22 jaar komt in aanraking met justitie. Vandaar dat ze ook vaker op de tv verschijnen.

Toegevoegd na 8 minuten:
Maar dat is natuurlijk relatief moet ik er aan toevoegen. Echter, autochtonen komen vaak in contact met justitie door verstoren van de openbare orde, vernielingen en verkeersovertredingen. Personen uit Noord-Afrika maken zich vaak schuldig aan vermogensdelicten. En juist die delicten worden vaker uitgezonden door opsporing verzocht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In het complete artikel stond er wel bij dat de onderzoekers ook dachten dat de politie extra aandacht had voor deze groep en dus de pakkans veel groter is... De nederlandse politie heeft een ophelderingspercentage van ik dacht 15%........ zie bron; http://www.wodc.nl/onderzoeksdatabase/benchmarkonderzoek-ophelderingspercentages.aspx#project-informatie
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat zou inderdaad een mogelijkheid kunnen zijn waarom de Noord-Afrikanen oververtegenwoordigd zijn in de cijfers. Maar goed, dat was niet de vraag ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Of nee, dat zeg ik fout. Dat kan inderdaad een oorzaak zijn waarom ze zijn oververtegenwoordigd, excuus.
Wij hebben het niet geturfd, maar zeggen steeds tegen elkaar dat het zo opvalt, dat er mensen met een 'lichtgetinte' huid zo dikwijls genoemd worden.
Maar al zou het geteld zijn, dan nog hoeft dit niet te betekenen, dat criminaliteit bij lichtgetinten meer voorkomt.
Opsporing Verzocht zou ook met opzet telkens deze groep naar voren kunnen halen (of instanties die situaties aandragen)
Mijn zus heeft (5 of 6..ik weet het niet precies meer) een -ook gewapende - overval in haar juwelierszaak gehad, hier was geen enkele lichtgetinte dader bij. Het betrof alle keren een zeer donkergetint iemand of gezelschap.
Het ligt er misschien ook aan waar je woont. In mijn woonplaats zijn bijvoorbeeld , voorzover ik weet, nauwelijks Marokkanen. (Ik neem aan dat die bedoeld worden met Noord-Afrikaans?)
In de gevangenissen schijnt de getinte bevolking echt (relatief) de overhand te hebben. Maar zelfs daar moet je voorzichtig zijn met een conclusie. Oordeelt de rechter harder wanneer het mensen uit een bepaalde groep betreft?
Lastig.