Waarom worden er in Nederland zo weinig franstalige tv-zenders doorgegeven?

De TV wordt gedomineerd door Engelstalige programma's, de Franstalige RTBF zend met regelmaat Franstalige films uit met Nederlandse ondertiteling voor de Vlamingen

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Televisie

Antwoorden (8)

Dit is nu nog niet zo, maar het verbaasd mij niets als hier de komende jaren verandering in zal komen. Engels is een wereld taal.. maar frans wordt/is dat ook.
Er zal uiteindelijk wel meer frans op TV komen.

Maar ik neem aan dat de vraag momenteel ook nog gewoon totaal niet groot is.
Ondanks de ondertiteling ;)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik denk doordat het merendeel van de Nederlanders prima engels spreekt en verstaat (men krijgt engels al vanaf de basisschool en het is een verplicht vak in het voortgezet onderwijs), maar dat dit niet geldt voor het frans.

Ik moet eerlijk zeggen, ik heb zeker 7 jaar frans gehad, maar binnen een minuut haak ik af bij TV 5... kan het gewoon echt niet volgen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Omdat inmiddels alles veramerikaanst.
Zo zijn er ook geweldige Italiaanse films.
verder zullen er ongetwijfeld goede films gamaakt worden die ons al helemaal niet bereiken.
Daarnaast is Amerika natuurlijk wel één van de grootste filmproducerende landen
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Anders moet je kabel tv nemen, dan geeft ie veel Franse zenders aan!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Via digitale tv ontvang ik RTBF, TV5, France2, soms frans op Arte dus het valt wel mee met dat Frans.

Dev reden dat het veel minder is dan engels en duitse zenders is dat er niemand meer frans spreekt in de werld behalve dan de franstalige landen. Het is geen voertaal meer en zal dat ook nooit meer worden. Hoe graag de fransen dat ook zouden willen.

Ik was een keer op Reunion waar ben in de bar van het hotel slechts franstalige liedjes lieten spelen. Ook nummers van de beatles werden in het franns gecovered.

Op het international airport de Gaulle kun je slechts franstalige wegbewijzering vinden. Men spreekt je ook ste vast in het frans aan.

ZIELIG!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Omdat Nederland veel meer georienteerd is op het Engels. Engels is zo'n beetje de tweede taal in Nederland. Iedereen in Nederland kent Engels terwijl veel mensen maar één of twee jaar Frans hebben gehad. Desondanks zou ik het wel fijn vinden als die eindeloze toestromm van Amerikaanse/Engelse tv-programma's een keer wordt stopgezet en alles wat geen kwaliteit heeft wordt vervangen door programma's/films uit andere werelddelen. Niet alleen Frankrijk, maar ook Italië Spanje en zelfs China en India.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Omdat er geen vraag naar is, cq vrijwel niemand het kan volgen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Om dezelfde reden dat er zo weinig Poolse, Italiaanse en Spaanse zenders zijn. Kwestie van vraag en aanbod. Als er voldoende animo voor zou zijn dan kwamen er wel meer zenders bij.