Hoe kun je tv kijken zonder het kastje bij je TV?

Wij willen in de keuken een TV ophangen maar hier geen kastje onder hebben. Zijn er mogelijkheden voor? Ik las ook iets over een HDMI extender maar t wordt mij niet duidelijk of je dan alsnog het kastje bij de tv moet zetten.

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Televisie
3.4K
LeonardN
4 jaar geleden
Als je kabel hebt van Ziggo kan je helemaal zonder kastje werken als je een TV koopt met CI+ module geschikt voor DVB-C.
paulus811
4 jaar geleden
Klopt wat LeonardN zegt. Heb vorige week een nieuwe tv voor mijn moeder gekocht en de CI+ module met kaart zonder kosten van Ziggo toegestuurd gekregen.

Antwoorden (2)

"Vroeger" hadden we analoog TV-signaal. Via een simpele splitter kon je dat signaal verdelen over meerdere aansluitingen. Je TV kon zelfstandig dat signaal omzetten naar beeld.

Die luxe is (vrijwel) over aangezien we tegenwoordig met digitale TV-signalen te maken hebben.
Die signalen moeten worden 'vertaald' naar beeld. Na hun vertaling kan de TV ze weergeven.

Nu zijn er 3 opties:
1) Een kastje vertaalt het digitale signaal (veelal naar HDMI) en vervolgens wordt dat HDMI-signaal aan de TV aangeboden.
2) De 'vertaler' zit in de vorm van een CI-module in de TV ingebouwd. Dan kan de TV het signaal dus zelfstandig omzetten.
3) We gebruiken niet het digitale TV-signaal, maar het internet.

In geval van optie 1 zou je je kastje dus ergens anders neer kunnen zetten en dan met een lange HDMI-kabel naar je TV toe.

In het geval van optie 2 heb je een (relatief) iets duurdere TV maar is alle in het apparaat ingebouwd. Wel moet je een extra CI-kaartje moeten huren van je provider. (Soms is dat (deels) gratis)

In het geval van optie 3 heb je óók een extra kastje in de vorm van AppleTV, of chromecast nodig waarop een app van je provider is geïnstalleerd. (B.v. Ziggo Go)Afhankelijk van het model kun je deze dan via de internetkabel, of zelfs draadloos via WiFi van signaal voorzien. Het verschil met optie 1 is wel dat die 'kastjes' niet veel groter dan een aansteker zijn. Die werk je eenvoudig uit het zicht.
Dat kan met een tv met dvb-t2 hevc. Moet je wel een antenne gebruiken en alleen geschikt voor de gratis zenders zoals 1 2 en 3 + regio
https://bit.ly/2XK0JrF
4 jaar geleden
paulus811
4 jaar geleden
Sorry, maar dit antwoord is onzin. Een tv met ingebouwde CI+ module werkt zonder kastje en heeft niet die beperkingen uit het antwoord.
LeonardN
4 jaar geleden
@paulus811 Wel als je gebruik maakt van DVB-T2. Je zou OOK gebruik kunnen maken van DVB-C +CI+ op de genoemde TV. Dan moet je wel een kabel naar de keuken trekken. Met dit antwoord niet. Met als nadeel dat je enkel 1,2,3 kan kijken.
paulus811
4 jaar geleden
Natuurlijk, theoretisch kun je ook een tv met DVB-S2 tuner nemen met een schotel en canaal digitaal abonnement. Mijn voorkeur zou, mits de provider dat ondersteunt uiteraard, een CI+ kaart hebben. Maar dan moet er inderdaad wel een kabel naar de keuken worden getrokken. Ook zijn er draadloze coax oplossing, al is me niet bekend of die overweg kunnen met het digitale tv signaal.
LeonardN
4 jaar geleden
Het probleem met dit antwoord is dat de vrager er een andere TV voor moet kopen.