Wordt teletekst nog genoeg gebruikt of is het tegenwoordig achtergehaald?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Televisie
1.4K

Het beste antwoord

Zeker! Het grote voordeel van teletekst is, dat je veel informatie kunt opvragen zonder een computer op te starten. Je kunt dus voor je de deur uit gaat nog even kijken waar de files staan, of wat het laatste nieuws is.

Tevens is het handig als je net lekker voor de televisie zit en je wilt weten wat er op televisie komt, want met 1 druk op de knop zie je de televisiegids.

Daarnaast is er voor doven/slechthorende de ondertitelfunctie, waarbij de meeste programma's voorzien worden van ondertiteling.

Best wel handig dus, dat teletekst!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (16)

Teletekst is juist het medium dat in stijgende lijn steeds iets meer word gebruikt.
Voor degene die het nieuws in vlucht wil bekijken, doen ze dat even via teletekst.
En elke televisie heeft tegenwoordig teletekst.
Wat ook veel mensen doen is hun internet startpagina instellen op teletekst om daar het nieuws op te gaan bekijken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik gebruik het regelmatig om de weerberichten te bekijken, en het laatste nieuws te lezen.

Verder vond ik het in het verleden wel eens handig om aankomst/vertrektijden van vliegtuigen in de gaten te houden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zeker, teletext is vaak de eerste. met de brand in kampen heb ik dat s'nachts op teletxt gelezen. nu.nl melde het pas rond 7 uur smorgens
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Teletekst is nog lang niet achterhaald. Lekker nmakkelijk om o.a. het laatste nieuws, het weerbericht en de verkeersinfo te zien. Ook lekker handig zijn de tussenstanden en uitslagen bij sportwedstrijden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik gebruik teletekst nog steeds voor de vliegverkeer meldingen, handig als je iemand op wilt halen of weg wilt brengen.
Ook als de t.v. gids vermeldingen niet kloppen is teletekst nog steeds heel handig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Teletekst word tegenwoordig nog veel gebruikt.
Nos teletekst vierde 1 april jongs lede nog hun 30 jarige jubileum als het om teletekst gaat.

Onderzoek wijst uit dat NOS Teletekst - ondanks al het nieuwe media-aanbod - nog altijd een echt ‘kijkcijferkanon’ is. Het afgelopen jaar hebben maar liefst elf miljoen Nederlanders van 15 jaar en ouder gebruikgemaakt van NOS Teletekst, wat neerkomt op 81% van de Nederlandse bevolking. De kijkers geven NOS Teletekst een 7,6.

Van ‘vergrijzing’ van het medium teletekst is geen sprake, gezien het feit dat het bereik onder jongeren tussen de 15 en 24 jaar relatief het hoogst is (92%). Een andere opvallende uitkomst is dat nog steeds de meeste mensen teletekst raadplegen via de televisie (98%). Behalve het onderzoek naar de populariteit van ‘Jarige Job’, dat de NOS speciaal voor de 30e verjaardag heeft laten uitvoeren, krijgen de pagina’s 100, 101, 401, 601, 701 en 801 op 1 april een etmaal een speciale verjaardagslay-out.

De pagina met het laatste nieuws (101) heeft niet alleen de meeste gebruikers, het noteert ook de hoogste dagelijkse bezoekfrequentie. 48% (= bijna 5 miljoen Nederlanders van 15 jaar en ouder) komt hier dagelijks. De voetbalrubriek eredivisie (pagina’s 818-832) heeft de hoogste bezoekfrequentie per week. Bijna 75% van de gebruikers (4,1 miljoen Nederlanders van 15 jaar en ouder) komt hier wekelijks terug.

Het onderzoek toont tevens aan dat mensen die NOS Teletekst via internet (4,1 miljoen gebruikers) of mobiel (700.000 gebruikers) bekijken, dit vooral doen als aanvulling op het kijken via televisie. Vrijwel niemand gebruikt òf alleen internet òf uitsluitend mobiel om teletekst te bekijken. Waar via televisie bijna evenveel mannen (49%) als vrouwen (51%) naar NOS Teletekst kijken, wordt de groep mannelijke teletekstkijkers via internet (63% man) en mobiel (73% man) groter. Gemiddeld genomen zijn de internetters en mobiele gebruikers bovendien jonger dan de mensen die NOS Teletekst via televisie opvragen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voor mij is het de belangrijkste media bron.
Ik bekijk s,morgens als eerste teletekst,vaak nog voor ik de krant opensla.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dagelijks een uur,het wordt volop gebruikt,wat dacht je vande tussenstanden van betaald voetbal,en de file's en het weer

heel makkelijk op vakantie ook
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zeker niet. Mijn buurman zonder tv zit de hele avond te kijken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Aan al de andere antwoorden te zien niet, maar als het om mij persoonlijk gaat, moet ik je toch gelijk geven. Kan me niet meer herinneren wanneer ik voor het laatst op teletekst heb gekeken en zou ook niet weten waarvoor ik dat wel zou doen.

Dus voor mij persoonlijk, compleet achterhaald.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik gebruik het dagelijks voor het nieuws, het weer (blz. 702 e.v.), de beurs/olie/euro versus dollar (blz. 502, drie vliegen in een klap) en flauwekul (blz. 401)
13 jaar geleden
teletekst is er en blijft er ook .
je kan er zoveel info op vinden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zolang TT bestaat is het voor mij het eerste wat ik op de dag lees. Tevens kun je dan buitenlands nieuws bezien of andere info op de desbetreffende buitenlandse zenders, hou je ook nog de vreemde talen bij.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik kijk nog steeds op teletekst!!
Als ik even snel informatie over het weer wil weten bijv
Maar voor de rest zoek ik alles op internet op

Ik denk dat de mogelijkheid om op meerdere manieren ergens informatie over te vinden moet blijven bestaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kan heel snel actuele informatie vinden. Dus niet achterhaald in deze snelle tijd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het wordt nog gebruikt