Hoeveel tijd zit er tussen een live programma op tv en in het echt"?

Als ik een live programma kijk op tv hoeveel tijd zit er dan tussen het moment dat het echt 100% live is en het moment dat ik het zie op tv?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Televisie
5.4K

Antwoorden (2)

Als ik afga op live interviews tussen de journaallezer van ons journaal met een verslaggever in de Verenigde Staten (bijv.): dan zit er een seconde of 5 vertraging tussen het stellen van de vraag en het moment dat hij aan de andere kant binnen komt.

Het heeft met de afstand te maken maar ook met de apparatuur: digitale tv is 'trager' dan 'traditionele' tv.

Toegevoegd na 4 minuten:
Bij de tv wordt echter ook gewerkt met 'semi live': opnemen en enkele uren later op de dag ongemotiveerd uitzenden.

Combinatie van opgenomen en live komt ook voor. Zie bijv. Miljoenenjacht van de Postcodeloterij waarbij alleen de prijsuitreiking door Winston G. live is.

Toegevoegd na 6 minuten:
Mijn mobiele telefoon heeft van 'ongemonteerd' helaas 'ongemotiveerd' gemaakt, zonder dat ik dit tijdig gezien heb.

Toegevoegd na 12 uur:
Voor de duidelijkheid: bij het genoemde voorbeeld bedoelde ik een langeafstandsverbinding via de satelliet. Andere langeafstandsverbindingenabijgelegen, die natuurlijk ook voor tv-uitzendingen gebruikt worden, leiden niet tot zicht-/hoorbare vertragingen.

Digitale tv: altijd trager dan analoge. Staat los van live of niet live.
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Goed punt, de vergelijking met de nieuwslezer en de journalist.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Huh? Die redenatie volg ik niet. Wat heeft de mogelijke baggertrage verbinding (satelliet), nu te maken met de verbinding tussen hilversum en decoder. Bij een analoog systeem zoals dat een jaar of 20 alleen nog maar bestond, kan ik me voorstellen dat het een kwestie is van milliseconden. Nu met digitale decoders kan het even wat langer duren, het decoden neemt wat tijd in beslag. (oh dat zei je al, maar ik snap de analogie niet van verslaggever aan de andere kant van de wereld). Kijk je zelf via satelliet?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Of beweer je dat alles een keer via satelliet gaat ongeacht of ik via COAX kijk?
Computoon
8 jaar geleden
Nee. Het zijn 2 losse elementen in mijn antwoord:
@ Beelden die via de satelliet binnenkomen, leiden tot vertraging. Maar uiteraard gaan lang niet alles via de satelliet.
@ Digitale tv geeft beelden trager weer. (Bij een voetbalwedstrijd hoor je de kijkers naar een analoge tv al juichen voor een doelpunt terwijl digitaal nog gescoord moet worden) Het is te verwachten -staat niet in mijn antwoord - dat een combinatie van die twee nog meer vertraging geeft.
Bij live sportuitzendingen is het inderdaad vrijwel direct, er is zeer weinig vertraging. Kijk en luister maar eens simultaan naar de verslaggeving van een voetbalwedstrijd op radio en TV; er is zeer weinig verschil in het commentaar op de gebeurtenissen. Als er vertraging zou zijn, was dit enorm lastig te synchroniseren. Dat wat betreft sport.

Er zijn echter wel gebeurtenissen die met een aantal seconden vertraging worden uitgezonden om onverwachte gebeurtenissen (iemand vloekt op TV, mensen gaan op de vuist) geregisseerd te kunnen uitzenden of om het beeld even op zwart te zetten. Van een nicht van me die vroeger voor de Avro in Hilversum werkte heb ik gehoord dat ook wel eens 'storing' werd aangekondigd in de tijd dat een probleem moest worden opgelost.