Hoe komt een televisieserie tot stand?

Ik wil eigenlijk specifiek weten of een televisiezender een idee heeft voor een serie en daar scenarioschrijvers op inzet, of heeft een scenarioschrijver een idee die hij / zij voor moet leggen aan een of meerdere televisiezender(s)?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Televisie
tinus1969
9 jaar geleden
Volgens mij is het antwoord ja, soms heeft een zender (of vaker de productiemaatschappij) een idee, soms de scenarioschrijver.
corzijlstra
9 jaar geleden
Wil je ook weten, hoe het toegaat bij het in elkaar flansen van scènes? Dat vraag ik mij ook wel eens af. Tijdens seizoen 5 van Baantjer werd Freek van Muiswinkel ziek en overleed. Hij speelde de rol van wachtcommandant. In dat seizoen werd hij vervangen door Jeroen van Koningsbruggen. In een aflevering werd Freek even vervangen door Jeroen. Daarna kwam Freek weer terug. Pas een aantal afleveringen later verdween Freek definitief van het scherm. Volgens mij zou het kunnen zijn, dat er in die ene genoemde aflevering iets tussengevoegd moest worden, op een moment, dat Freek al ziek of overleden was. Dat later tussenvoegen, komt dat veel voor?

Antwoorden (1)

Bij Baantjer was het zo, dat John de Mol produkties de produktie in handen had. Het zou dus kunnen zijn, dat het idee daar vandaan kwam.
De Baantjer boekjes konden moeilijk worden verfilmd, omdat de afleveringen dan te lang zouden duren. Men heeft toen scenarioschrijvers, zoals Gerrit Mollema, Simon de Waal, Berend Boudewijn, Hetty Heyting, Harm Edens, enz.enz., in de arm genomen om afleveringen te schrijven.

Toegevoegd na 7 minuten:
Ik denk, dat het in sommige andere series anders toegaat. Zo was er volgens mij in Der Kommissar, Derrick, enz., 1 scenarioschriver, namelijk Herbert Reinecker. Of hij ook de initiatiefnemer was, weet ik niet.