Geschiedenis van de tekenfilm

De leuke figuurtjes op de tekenfilms, bij miljoenen mensen over de hele wereld populair, ontstonden al vrijwel tegelijk met de eerste films in het begin van de vorige eeuw. In dit laatste artikel van deze special over de geschiedenis van de film natuurlijk aandacht voor de grote betekenis van Walt Disney als icoon op dit terrein. Ook beschrijven we de totstandkoming van een tekenfilm in al zijn facetten.

De eerste tekenfilms
J. Stuart Blackton tekende de eerste Amerikaanse cartoons bestemd voor films in 1906: Humorous Phases of Funny Faces - geen opwindende titel. In 1909 kwam Winsor McCay met Little Nemo en daarmee begon het gebruik van komische strips voor tekenfilms. Pas in 1913 werden voor het eerst in de bioscooptheaters tekenfilms vertoond, nl. die van J.R. Bray onder de titel Colonel Heeza Liar.

lees hier verder:

http://muziek-en-film.infonu.nl/film-en-video/13786-geschiedenis-van-de-tekenfilm.html
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Eén van de bekendsten zou toch Steamboat Willy zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
'Humorous Phases of Funny Faces' (1906) van kranten striptekenaar J. Stuart Blackton
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Speedy Conzales
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
The first animated cartoon (in the traditional sense, i.e. on film) was "Fantasmagorie" by the French director Émile Cohl. Released in 1908