Had de serie Lewis eigenlijk door Morse gespeeld moeten worden? Zie uitleg

Een aantal jaren terug had je op tv de Engelse detective Morse met zijn brigadier Lewis. De acteur die Morse speelde, is alweer een tijd terug in het echt overleden. Sinds een tijd heb je op tv de detective Lewis, waarin Lewis is gepromoveerd van brigadier naar detective. (volgens mij is er in het Engels een ander woord voor, maar ik weet even niet welk). Als je nu naar Lewis gaat kijken, staat er aan het begin van de uitzending dat de Lewis verhalen zijn gebaseerd op de Morse verhalen die van dezelfde schrijver zijn.
Als de Morse acteur niet was overleden, zouden de verhalen van Lewis dan verder door hem zijn gespeeld? Volgens een bekende van mij kan dat niet omdat er teveel verschillen in de 2 series zitten.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Televisie
1.2K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het zal inderdaad zijn zoals jij zegt maar ze zullen nu het script zodanig hebben aangepast dat het past bij Lewis waardoor het lijkt dat er veel verschillen in zitten.

Antwoorden (1)

John Thaw, de acteur die Morse speelde, overleed in 2002 aan kanker, hij kreeg de diagnose in 2001. De laatste aflevering van Morse is uitgezonden in 2000, in deze aflevering sterft Morse (aan een hartinfarct geloof ik). Het was dus niet bekend dat Thaw niet lang meer te leven had ten tijden van de opnames van deze laatste aflevering.
Het antwoord is dus nee.

"Gebaseerd op" betekent niet dat de verhalen letterlijk uit de boeken komen. Het personage Lewis komt uit die boeken, dus ook al zou de rest van de serie niets meer met de boeken te maken hebben, het feit dat Lewis, die vroeger met Morse heeft samengewerkt, de hoofdpersoon is maakt dat het gebaseerd is op de Morse boeken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dank je wel voor je antwoord. Ik ben meteen gaan kijken op Wikipedia en dat was een interessant stuk. Via daar ben ik ook naar Colin Dexter gegaan op wiki (die naam was ik even kwijt bij het stellen van de vraag maar ik kwam hem natuurlijk tegen op de John Thaw pagina). Daar staat ook het een en ander over.