Waarom zie je nooit musicals op tv ?

Er worden veel musicals gemaakt door Joop ven der Ende en anderen.
Waarom worden deze nadat ze in de theaters zijn geweest, niet getoond op tv ?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Televisie
1.4K

Antwoorden (1)

Veel musicals worden alleen geproduceerd door Joop van den Ende. De rechten liggen dus bij de oorspronkelijke bedenker. Van den Ende koopt alleen het recht om de musical in het theater te brengen en niet om het op tv te laten zien of op DVD uit te brengen.

Bij de oorspronkelijke musicals die Van den Ende uitbrengt zullen ze het niet op tv of DVD brengen omdat ze het in de toekomst mogelijk nogmaals in het theater willen brengen en die mogelijkheid put je uit door het op tv te laten uitzenden.

Aangekochte musicals als 'Miss Saigon' en 'Mamamia' zijn de afgelopen jaren meerdere keren met een nieuwe cast in het theater gebracht.

Overigens is 'Doe Maar de musical' nadat deze niet meer in het theater speelde wel op tv uitgezonden bij de publieke omroep op 1 januari 2008. Deze is zelfs nog terug te zien op uitzendinggemist.nl
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er zijn genoeg klassieke musicals voor televisie gemaakt. Ik vind het jammer dat ze die nauwelijks meer uitzenden. Ik vind het ook erg jammer dat ze niet meer geproduceerd worden. Een musical hoeft niet per se theater te zijn. Het kan best in een film format gedaan worden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat ben ik met je eens. Vroeger met kerstmis was een aantal musicals vaste prik. Vraagsteller heeft het echter expliciet over de musicals van Joop van den Ende. Het lijkt me dat deze dus registraties van deze uitvoeringen bedoelt. Overigens is een 'nieuwe klassieker' als Mamamia wel verfilmd.