hoe komt er ondertiteling voor doven en slechthorenden bij opsporing gezocht terwijl het live is?

Als je op teletekst pagina 888 de ondertiteling aanzet krijg je die te zien, maar bovenin bij het nl 1 teken staat dat het live maar hoe krijgen ze die ondertiteling als het live is?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Televisie

Het beste antwoord

Beste plukje sjek de presentatoren lezen de auto cue dat is een apparaat waar op geschreven staat wat ze moeten zeggen. en omdat ze lezen wat ze moeten zeggen is het ook makkelijk om de ondertitel synchroon te laten lopen met de stemmen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

De uitzending loopt enkele seconden achter op de werkelijke opname, net lang genoeg om de ondertitelaars de tijd te geven om de tekst in te voeren.
11 jaar geleden
Deze uitzendingen worden vaak met een vertraging van ongeveer 10 seconden uitgezonden. Er zit achter de schermen iemand voortdurend mee te typen zodat het 10 seconden later op teletekst gezet kan worden. Doordat er echter nauwelijks tijd is voor correcties zie je wel regelmatig typ- en tekstfouten bij pagina 888 ondertiteling.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Of de spraak loopt iets voor op de ondertiteling (zie je wel vaker) OF het is niet live en worden we voor de gek gehouden. Andere opties zijn er niet. Ik denk het eerste. Dan zit er iemand een soort van steno mee te typen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Door dat er een speciaal programma wordt gebruikt waardoor goed opgeleide mensen hiervoor heel snel de worden kunnen type. Dit software programma wordt ook gebruik door de dove begeleiders die doven begeleiden waar ze in vergaderingen of andere belangrijke gesprekken via het beeld scherm kunnen lezen wat er wordt gezegd.