hoe worden tv-programma's gemaakt en wie maken ze?

Toegevoegd na 5 minuten:
Hiermee bedoel ik hoe/wie het concept van een programma bedenkt en hoe dat dit concept wordt uitgevoerd

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Televisie
5.5K

Antwoorden (3)

Programma's worden gemaakt door produktiebedrijven, die huren materiaal en manschappen in. Afhankelijk van het programma wordt het in een studio of op locatie opgenomen. Voor actualiteitenprogramma's heb je wel een aardige redactie nodig.

http://www.willemwever.nl/vraag_antwoord/de-maatschappij/hoe-word-een-grote-tv-show-gemaakt-en-wat-gebeurt-er-voor-dat-ze-gaan

http://www.schooltv.nl/weekjournaal/2205296/mr-right/?nr=2205296&item=2805086
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er zijn redacteuren nodig die informatie over het onderwerp verzamelen. Verder een producer die alle dingen regelt rondom het programma, een scriptschrijver, een presentator, en bij een toneelstuk of film acteurs. Lees verder op bijgaande bron.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een omroep kan het programma zelf maken, bijv. een praatprogramma. Dan heb je een redactie nodig die de onderwerpen voorbereidt, de vragen bedenkt die de presentator kan stellen en bijv. productie-assistentes die de gasten uitnodigen en ervoor zorgen dat ze op het juiste moment in de uitzending verschijnen. Daarnaast heb je natuurlijk nog mensen nodig voor het decor, de camera's, het licht en het geluid.

Er zijn echter ook programma's die kant-en-klaar worden aangekocht van productiebedrijven. Er wordt een afspraak gemaakt met een omroep voor een bepaald soort programma en over de voorwaarden (wat mag het mag kosten, hoe lang duurt een uitzending, hoeveel uitzendingen e.d., het prijzengeld e.d.) Het productiebedrijf is dan een soort 'fabriek' die kant-en-klare programma's aflevert aan de omroep, zodat de omroep die programma's alleen hoeft uit te zenden en te betalen. Zo'n productiebedrijf heeft natuurlijk ook veel mensen nodig om een programma in elkaar te zetten (het organiseren van voorrondes voor kandidaten hoort er bijv. ook bij) maar die mensen kunnen ook voor andere programma's van zo'n productiebedrijf worden ingezet.

Een publieke omroep is verplicht een bepaald percentage 'cultuur' uit te zenden, een percentage 'sport', enz. Maar die 'cultuur' kun je ook verpakken in bijv. een quiz met filmfragmenten of afbeeldingen waarover vragen worden gesteld. En dat gebeurt regelmatig. Het productiebedrijf levert dus wat de omroep wil hebben, net zoals een slagerij complete barbecuepakketten kan leveren naar wens van de klant.