Bestaan de geavenceerde apparaatjes in csi echt?

Ze hebben van die (kleine) apparaten waarmee ze snel stoffen kunnen ontrafelen

Toegevoegd na 1 uur:
Waarschijnlijk is mijn vraag niet helemaal duidelijk geweest, in de serie hebben ze compacte apparaten waarmee ze een onbekende stof kunnen, achterhalen waaruit het bestaat, dan heb ik het nog niet over de DNA- onderzoeken.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Televisie

Antwoorden (2)

In een van de extra's op een dvd van CSI heb ik eens gezien dat die apparaten echt bestaan. Ze worden meestal alleen nog op weinig plaatsen gebruikt (zeker in Nederland niet) omdat ze veel te duur zijn! De snelheid van de apparaten wordt nogal eens overdreven.

Toegevoegd na 5 minuten:
Met snelheid bedoel ik dat het bij de politie echt wel langer dan een minuut duurt voordat de uitslag van een DNA test er is (dat is me ooit verteld door een rechercheur). Maar dat is natuurlijk ook vanwege het feit dat de afleveringen het verkort laten zien omdat de aflevering anders te lang duurt of te omslachtig wordt.

Toegevoegd na 1 uur:
N.a.v. je uitbreiding: op die DVD zeiden ze dat alle apparatuur die gebruikt werd ook in het echt bestond (ik gebruikte die DNA test alleen als voorbeeld). Die DVD was wel seizoen 2 ofzo, dus al wat jaren geleden, maar het lijkt me dat ze hun moraal van "het moet ook in de realiteit bestaan" nog wel hebben behouden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb een opleiding laboratoriumtechniek gedaan en daar werkten we met vergelijkbare apparaten als die in CSI gebruikt worden (niet die geavanceerde, maar een goedkopere versie van hetzelfde apparaat).

Het enige dat niet aan de serie klopt is dat ze de resultaten zo snel hebben.
Als je een wattenstaafje met een beetje DNA hebt, ben je eerst wel bijna een dag bezig om het DNA te vermeerderen voordat je er op kunt testen, en in de serie hebben ze het resultaat al in 5 minuten.

Toegevoegd na 1 uur:
Het apparaat dat jij bedoeld is waarschijnlijk een geavanceerde spectrometer.
Kimath