Is de Lama's volledig geïmproviseerd of wisten de cabaretiers al van te voren de onderwerpen?

Het oude tv programma.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Televisie
3.1K

Het beste antwoord

Het bekende televisieprogramma De Lama's, gebaseerd op het uitermate succesvolle Amerikaans-Engelse televisieprogramma Whose Line Is It Anyway?, is in feite een kruising tussen stand-upcomedy en theatersport.

Theatersport is een vorm van theater waarbij, in plaats van voorstellingen, improvisatiewedstrijden voor publiek worden gegeven. Het is bedacht door theaterdocent Keith Johnstone.

Stand-upcomedy is een vorm waarbij één stand-upper (acteur) komische teksten afwisselt met improvisaties naar aanleiding van reacties uit het publiek. De nadruk bij deze vorm ligt op de grappen en wordt vaak ook niet gezien als een vorm van improvisatietheater.

De lama's is dus een combinatie van vooraf ingestudeerde grappen en improvisaties op reacties vanuit het publiek.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Pure improvisatie. Ze moesten reageren op onderwerpen die door het publiek geroepen werden.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En zelfs dan kan er nog iemand in het publiek zitten die bij de productie hoort. Maar nee, het is inderdaad allemaal geimproviseerd. Zulke onverwachtse en spontane uitspraken krijg je van te voren niet verzonnen (want dan zouden ze wel iets meer voor de hand liggende grapjes verzinnen) en klinken lang niet zo grappig als het ingestudeerd zou zijn. Het zou mij in ieder geval erg verbazen als het ingestudeerd zou zijn..