Waar komen de stereotypes over anime's vandaan?

Ik ken niet zoveel mensen die ook anime kijken en als ik aan ''vreemde'' mensen vertel dat ik anime kijk denkt de ene helft aan hentai (pornografische manga of anime) en de andere helft denkt dat ik mee schreeuw met Dora the explorer.
Nu zat ik laatst een anime (code geass) te kijken en toevallig keek er een maat mee. Hij vroeg wat het was en ik zei dit is nu anime.
Hij keek me aan alsof ik gek was.
Dus waar komen deze stereotype vandaan?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Televisie
1.2K

Antwoorden (3)

Ondanks alle reacties. Men vraagt waar deze stereotypes vandaan komen.
Meestal heeft dat te maken met onwetendheid. Toch wil men de wijsheid in pacht hebben en dus gaat men reageren met datgene wat men denkt te weten en juist DAT als waarheid zien.

Mmm beetje ingewikkeld maar ja, lees het anders maar 2 keer.

Succes..
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is vaak veel makkelijker om een vooroordeel aan een groep te hangen, dan je werkelijk te verdiepen in die groep. Veel mensen zijn van nature een beetje xenofoob en denken liever in hokjes dan moeite te doen om die hokjes open te gooien.

Zo werkt dat met alle stereotyperingen, dat heeft niks met anime op zich te maken. Kijk maar eens naar gothics, of sf-fans, of varkensboeren, of Marrokkanen, om maar eens een paar vaak gestereotypeerde groepen te noemen ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik denk media, zelf was ik afgelopen maand 4 weken in Japan en daar merk je wel echt dat er een voorkeur is voor erotische manga. Het puilt de winkels uit en zakenmannen staan zich in hun pauze te verlekkeren op manga figuurtjes met weinig kleding en kindergezichtjes. Ook meisjes en soms zelfs vrouwen doen er alles aan om over te komen als mangameisje, grote lenzen en kinderachtige houding - het bepaalt voor een groot deel het straatbeeld. Dit is me erg bijgebleven uit Japan. De andere vorm is pokemon, of doreamon en dat soort plaatjes. Waar jij het over hebt, is erg mooi, maar erg onderbelicht. De speelhallen worden overspoeld door de bovenste twee soorten. Ik denk dat in Westerse media dat opvallend wordt gevonden en dat de erotische manga juist wordt laten zien in documentaires etc. omdat dat nu juist zo anders is. Dus ik denk dat we via de media vooral die kant van Japan zien.
Maar in Japan lieten ze zien dat dat beeld in Frankrijk bijvoorbeeld al heel anders is. Daar wordt veel meer manga bekeken dan in Nederland en zijn er ook al meer tekenaars.